Πέθανε ο Βασίλης Βασιλικός -Το σπουδαίο έργο και το βιβλίο-σύμβολο «Ζ» - iefimerida.gr

Πέθανε ο Βασίλης Βασιλικός -Το σπουδαίο έργο και το βιβλίο-σύμβολο «Ζ»

Βασίλης Βασιλικός
Ο Βασίλης Βασιλικός / Eurokinissi
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 89 ετών ο βραβευμένος συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός.

Ο Βασίλης Βασιλικός γεννήθηκε στις 18 Νοεμβρίου 1934 στη συνοικία των Ποταμουδίων Καβάλας. Οι γονείς του κατάγονταν από τη Θάσο. Πατέρας του ήταν ο δικηγόρος Νικόλαος Βασιλικός, που πολιτεύθηκε και εξελέγη βουλευτής Καβάλας το 1936, και μητέρα του η Καίτη Βασιλικού. Η αδελφή του, η Έλζα Βασιλικού, υπήρξε πρωταθλήτρια του πινγκ πονγκ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο Βασίλης Βασιλικός αποφοίτησε από το Λύκειο Καρυωτάκη στην Καβάλα, τη Σχολή Βαλαγιάννη (Θεσσαλονίκη) και το Αμερικανικό Κολλέγιο Ανατόλια. Στη συνέχεια σπούδασε Νομικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και σκηνοθεσία τηλεόρασης στη δραματική σχολή του Πανεπιστημίου Γέιλ (Drama School - SRT) στο Νιου Χέιβεν του Κονέκτικατ (ΗΠΑ).

Από το 1967 μέχρι το 1994 έζησε και εργάστηκε στο εξωτερικό (Ιταλία, Γαλλία, Νέα Υόρκη, τα πρώτα επτά χρόνια εξόριστος από τη χούντα), με ένα τριετές διάλειμμα (1981-1984), κατά το οποίο ανέλαβε καθήκοντα αναπληρωτή γενικού διευθυντή της ΕΡΤ.

Εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη σε ξένες παραγωγές, σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ, σεναριογράφος, επιμελητής (Dr.) σεναρίων, εισηγητής σεναρίων στην Arte (1990-1993), δημοσιογράφος και συγγραφέας.

Συνεργάστηκε με τον Νίκο Κούνδουρο και διετέλεσε πρέσβης της Ελλάδας στην UNESCO.

Ο Βασίλης Βασιλικός τοποθετήθηκε επικεφαλής του ψηφοδελτίου Επικρατείας της εκλογικής συνεργασίας Πράσινοι-Δημοκρατική Αριστερά στις βουλευτικές εκλογές του 2015, καθώς και στις βουλευτικές εκλογές του 2019, αυτήν τη φορά με τον ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, με τον οποίο εξελέγη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το «Ζ»

Ο Βασίλης Βασιλικός είναι ανάμεσα στους 10 πιο μεταφρασμένους Έλληνες συγγραφείς και ο τέταρτος πιο διαβασμένος Έλληνας στον κόσμο, μετά τους Καζαντζάκη, Ρίτσο και Καβάφη.

Έμεινε, ωστόσο, στην ιστορία της λογοτεχνίας και αναγνωρίστηκε παγκοσμίως χάρη στο μυθιστόρημά του «Ζ», το οποίο αφορούσε τον Γρηγόρη Λαμπράκη και τη δολοφονία του το 1963. Το μυθιστόρημα-ντοκουμέντο για τη δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη (1963), ένα βιβλίο-σύμβολο, ένα μυθιστόρημα-σταθμός στην ελληνική λογοτεχνία.

Γραμμένο σχεδόν παράλληλα με την εξέλιξη των γεγονότων και της δίκης που συντάραξε την Ελλάδα, το «Ζ» εκδόθηκε για πρώτη φορά στα μέσα της ταραγμένης δεκαετίας του 1960. «Λογοτεχνικό ρεπορτάζ» ή «φανταστικό ντοκιμαντέρ ενός εγκλήματος», κατά τον ίδιο τον Βασίλη Βασιλικό, κινείται στα όρια μεταξύ λογοτεχνίας και δημοσιογραφίας, με τον συγγραφέα να ενορχηστρώνει το δημοσιογραφικό και το προανακριτικό υλικό της υπόθεσης Λαμπράκη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το «Ζ» ακόμη και σήμερα συνεχίζει να προκαλεί τεράστιο ενδιαφέρον, γιατί παραμένει ανοικτό και διαθέσιμο σε νέες ερμηνείες και σηματοδοτήσεις (από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου).

Το έργο γράφτηκε σχεδόν αμέσως μετά τα γεγονότα και πρωτοδημοσιεύθηκε σε συνέχειες στο περιοδικό «Ταχυδρόμος» το 1966. Την ίδια χρονιά κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις Εκδόσεις Θεμέλιο, σχεδόν ταυτόχρονα με τη δίκη των κατηγορουμένων για τη δολοφονία.

Το 1966, επίσης, μεταφράστηκε στα γαλλικά από τον Pierre Comberousse και κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Gallimard, ενώ τα επόμενα τρία χρόνια μεταφράστηκε και εκδόθηκε σε άλλες 18 χώρες, μεταξύ των οποίων σε ΗΠΑ, Αγγλία, Σοβιετική Ένωση και Ιαπωνία.

Το 1967 η χούντα των συνταγματαρχών απαγόρευσε την κυκλοφορία του βιβλίου στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα άρχισε να μεταφράζεται σε άλλες γλώσσες στο πλαίσιο του αντιδικτατορικού αγώνα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το 1969 πραγματοποιήθηκε η κινηματογραφική μεταφορά του από τον Κώστα Γαβρά.

Το έργο έγινε αμέσως σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα και βοήθησε -κυρίως με την κινηματογραφική προβολή του- στη διεθνοποίηση της πολιτικής κατάστασης που επικρατούσε στην Ελλάδα.

Το βιβλίο μεταφέρθηκε και στο θέατρο, το 2012, από το Εθνικό Θέατρο, σε θεατρική μεταφορά της Έφης Θεοδώρου.

Τον Μάρτιο του 2018 παρουσιάστηκε στην Εθνική Λυρική Σκηνή η όπερα που βασίστηκε πάνω στο μυθιστόρημα, σε λιμπρέτο του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη.

Διακρίσεις

  • Μέλος του Διεθνούς Κοινοβουλίου των Συγγραφέων με έδρα το Στρασβούργο
  • Μέλος του Δ.Σ. των Γάλλων συγγραφέων (Maison des Ecrivains) Γαλλία, (1990-1993)
  • Βραβεία των 12 (1954, 1962)
  • Κρατικό βραβείο διηγήματος (1980) - Δεν το αποδέχθηκε
  • Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (1 Δεκεμβρίου 2017)

Έργα

Ο Βασίλης Βασιλικός έγραψε μυθιστορήματα, νουβέλες, διηγήματα, θεατρικά έργα και ποίηση.

Από τα πεζογραφικά έργα του γνωστότερα είναι: Η Μυθολογία της Αμερικής, Το ψαροντούφεκο, Θύματα ειρήνης, Οι φωτογραφίες, Ζ, Ο Ιατροδικαστής, Ο Θάνατος του Αμερικάνου.

Τα βιβλία του έχουν μεταφραστεί σε 33 γλώσσες ανά τον κόσμο, καθώς και στη γραφή Μπράιγ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • (1949) Τα Σιλό (μυθιστόρημα για τη βουλγαρική κατοχή στην Καβάλα), (1976) Λαδιάς, (1983) Δωρικός, (2018) Εκδ. Gutenberg
  • (1950) Το καλοκαίρι του Ερωτόκριτου, (1974) εκδ. Ίκαρος
  • (1952) Ο άνθρωπος με το άδειο, (1976) εκδ. Καστανιώτης
  • (1953) Η διήγηση του Ιάσονα [Νουβέλα], ιδιωτική έκδοση, Θεσσαλονίκη, (1995) εκδ. Λιβάνη, (2011) εκδ. Γκοβόστη
  • (1953) Αναμνήσεις από τον Χείρωνα, (1974) Βιβλιοπωλείον της Εστίας
  • (1955) Το λιμάνι της αγωνίας, (1979) Λιβάνης - Νέα Σύνορα
  • (1956) Θύματα ειρήνης [Ιστορικό χρονικό], ιδιωτική έκδοση, Αθήνα, (2014) εκδ. Γκοβόστη
  • (1957) Μια ιστορία αγάπης εκδ. Εστία, (1975) Λιβάνης - Νέα Σύνορα, (1977) Βιβλιοπωλείον της Εστίας, (1996) εκδ. Λιβάνη
  • (1964) Οι φωτογραφίες, Βιβλιοπωλείον της Εστίας
  • (1965) Εκτός των τειχών
  • (1964) Η μυθολογία της Αμερικής [Ταξιδιωτικό], Βιβλιοπωλείον της Εστίας, (2012) εκδ. Γκοβόστη
  • (1966) Ζ, εκδ. Λιβάνη, (2008) εκδ. Ελευθεροτυπίας, (2011) Διόπτρα, (2016) Εκδ. Gutenberg
  • (1969) Λούνικ II
  • (1972) 20.20' και Φίφτυ Φίφτυ
  • (1973) Ο μονάρχης
  • (1976) Εικοσιπενταετία, εκδ. Παπαζήση
  • (1976) Ο ιατροδικαστής, εκδ. Ερμής, (2002) εκδ. Λιβάνη και (2017[12]) εκδ. Ιωλκός
  • (1981) Μαθήματα ανατομίας, εκδ. Θεμέλιο
  • (1982) Χρονογραφήματα, εκδ. Μπαρμπουνάκη
  • (1993) Μάγια, εκδ. Λιβάνη
  • (1994) Το φύλλο. Το πηγάδι. Τ' αγγέλιασμα [Α΄ Κρατικό βραβείο της ομάδας των κορυφαίων Ελλήνων λογοτεχνών «έπαθλο Κώστας Ουράνης» το 1962], εκδ. Λιβάνη, (2007) εκδ. Τόπος
  • (1994) Les lotophages, εκδ. Kauffmann
  • (1994) Η φλόγα της αγάπης, εκδ. Λιβάνη
  • (1994) Το τελευταίο αντίο [Βραβεύτηκε με το Α΄ Κρατικό Βραβείο Διηγήματος το 1980], εκδ. Λιβάνη
  • (1995) Γλαύκος Θρασάκης, εκδ. Λιβάνη
  • (1995) Η ατέλειωτη επιστολή, εκδ. Λιβάνη
  • (1995) Ο τρομερός μήνας Αύγουστος, εκδ. Λιβάνη
  • (1995) Υπάρχουν όνειρα, εκδ. Λιβάνη
  • (1996) Δεν μετανιώνω για τα δάκρυα που έχυσα για σένα, εκδ. Λιβάνη
  • (1997) Αισθημάτων νομίσματα, εκδ. Λιβάνη
  • (1997) Τα φρύγανα του έρωτα, εκδ. Λιβάνη
  • (1998) Θύματα ειρήνης, εκδ. Λιβάνη
  • (1998) Καφενείο «Εμιγκρέκ». Υποθήκες Παπ - Πατ, εκδ. Λιβάνη
  • (1998) Τα δώρα της αγάπης, εκδ. Λιβάνη
  • (1998) Το ψαροντούφεκο, εκδ. Λιβάνη
  • (1999) Η μνήμη επιστρέφει με λαστιχένια πέδιλα, εκδ. Λιβάνη
  • (1999) Ο Ευρωπέος και η ωραία του υπερπέραν, εκδ. Λιβάνη
  • (1999) Ο Θάνατος του αμερικάνου, εκδ. Λιβάνη
  • (2000) Εσύ κι εγώ, εκδ. Λιβάνη
  • (2001) Εν πτήσει, εκδ. Λιβάνη
  • (2001) Τα καμάκια, εκδ. Λιβάνη
  • (2002) Παρίσι - Κορυδαλλός, εκδ. Λιβάνη
  • (2004) Έγκλημα στην Κοπεγχάγη, εκδ. Λιβάνη
  • (2005) Κ, Εμπειρία Εκδοτική
  • (2005) Οι ωραίοι Ωρεοί, εκδ. Ελληνικά Γράμματα
  • (2006) 290 πρόσωπα, εκδ. Ελληνικά Γράμματα
  • (2006) Οι λωτοφάγοι, εκδ. Ελληνικά Γράμματα
  • (2006) Τα ποιήματα, εκδ. Ελληνικά Γράμματα
  • (2007) Poste Restante, εκδ. Ελληνικά Γράμματα
  • (2007) Η απολογία του Ζ, Εμπειρία Εκδοτική
  • (2007) Μάθημα ανατομίας, εκδ. Ελληνικά Γράμματα
  • (2007) Ο Βάγγος απ' τα Φάρσαλα έγινε αρχιγκάγκστερ, εκδ. Τόπος
  • (2008) Γλαύκος Θρασάκης, εκδ. Ελληνικά Γράμματα
  • (2008) Μπαλέτα λαϊκών χορών Ντόρας Στράτου, εκδ. Τόπος
  • (2008) Ντίβα, εκδ. Ηλέκτρα
  • (2009) Ανάπλους, Βιβλιοπωλείο «Η Θόλος»
  • (2009) Ο μονάρχης, εκδ. Μπαρτζουλιάνος Ι. Ηλίας
  • (2009) Οι φωτογραφίες, εκδ. Ελληνικά Γράμματα
  • (2009) Τρεις γυναίκες, εκδ. Άγκυρα
  • (2010) Foco d' amor (Η φλόγα της αγάπης), εκδ. Τόπος
  • (2010) Οι γάτες της Rue d' Hauteville, εκδ. Πατάκη
  • (2011) Εκτός των τειχών, εκδ. Ιβίσκος
  • (2011) Μνήμη από μελάνι, εκδ. Διόπτρα
  • (2011) Τα χαζά μπούτια, εκδ. Τόπος
  • (2011) Το τελευταίο αντίο, εκδ. Διόπτρα
  • (2012) 8 ½, εκδ. Παπαζήση
  • (2012) Έρως ανίκατε μάχαν, εκδ. Σύγχρονοι Ορίζοντες
  • (2012) Οι φωτογραφίες, Δ. Ο. Λαμπράκη
  • (2012) Όναρ ημερόφαντον, εκδ. Ι. Σιδέρης
  • (2013) Το ελικόπτερο, εκδ. Σύγχρονοι Ορίζοντες
  • (2014) Θύματα ειρήνης, εκδ. Γκοβόστη
  • (2014) Περί Λογοτεχνίας και Άλλων Δαιμονίων, εκδ. Gutenberg
  • (2015) Ημερολόγιο Θάσου, εκδ. Gutenberg

Όταν ο εαυτός ρίχνει στο συλλογικό τη σκιά του

Με τα δύο πρώτα μυθιστορήματά του, τη Διήγηση του Ιάσονα και τα Θύματα ειρήνης, που κυκλοφορούν εν έτει 1953 και 1956 αντιστοίχως, όπως και με τις νουβέλες του Το φύλλο, Το πηγάδι, Τ' αγγέλιασμα, που δημοσιεύονται υπό μορφήν τριλογίας το 1961, για να συμπληρωθούν με τη συλλογή αφηγημάτων Η μυθολογία της Αμερικής (1964) και με τα μυθιστορήματα Οι φωτογραφίες (1964) και Ζ - Φανταστικό ντοκιμαντέρ ενός εγκλήματος (1966), ο Βασιλικός θα ξεκινήσει από έναν κόσμο όπου τα πάντα δείχνουν μεταβατικά και μετέωρα. Οι ήρωές του αγωνίζονται εν προκειμένω να διαρρήξουν το κέλυφος της καθημερινότητάς τους, η οποία το μόνο που κάνει είναι να αναπαράγει μια κοινωνία νωθρή και απαξιωμένη σε όλα τα επίπεδα: από τις καταναλωτικές της προτιμήσεις μέχρι τη σεξουαλική της συμπεριφορά. Εκείνο το οποίο κυριαρχεί σε ένα τέτοιο, ασφυκτικά ναρκοθετημένο πεδίο είναι η επιτακτική ανάγκη για έξοδο, η αγωνιώδης αναζήτηση ενός εσώτερου, αυθεντικού εαυτού. Η ελληνική μυθολογία, το σύμβολο, συνδυασμένο με το υπερβατολογικό και το παράλογο, το εξομολογητικό στιλ, οι άτακτες, συνειρμικές κινήσεις της μνήμης και η πληθώρα των παραισθήσεων, που θα ανοίξουν τον δίαυλο για την παρείσδυση του φανταστικού στην πραγματικότητα, αποτελούν για τα πέντε πρώτα βιβλία του Βασιλικού το όχημα διά του οποίου θα εξατομικευθεί η πολιτικοκοινωνική επικαιρότητα της εποχής, αποκτώντας κάποτε και καθαρώς υπαρξιακές διαστάσεις: διαστάσεις που θα τονίσουν, μέσα από την απογύμνωση τού εγώ, την υποκειμενικότητα όχι μόνο των προσώπων, αλλά και των πραγμάτων.

Φτάνοντας στη διεθνή επιτυχία του «Ζ» (εδώ θα στηριχθεί η ομότιτλη ταινία του Κώστα Γαβρά, σε σενάριο Χόρχε Σεμπρούν, που θα προβληθεί στις αίθουσες εν έτει 1969), ο Βασιλικός θα γράψει για τη δολοφονία του βουλευτή της ΕΔΑ Γρηγόρη Λαμπράκη στη Θεσσαλονίκη το 1963 με φόντο μια Ελλάδα η οποία οδεύει με γοργό βήμα από τον εμφύλιο στη χούντα.

Ο συγγραφέας θα χρησιμοποιήσει μια σειρά μυθοπλαστικών ή μυθοποιημένων τεκμηρίων που θα ενισχύσουν τον πολιτικό χαρακτήρα της δράσης, οδεύοντας προς το non fiction novel. Παρ' όλα αυτά, το έντονα ατομικό και υπαρξιακό στοιχείο των προηγούμενων έργων του Βασιλικού θα κάνει ολοφάνερη την παρουσία του και στο «Ζ», ιδίως αν σκεφτούμε τη στάση την οποία θα υιοθετήσει απέναντι στα δεινά της πολιτικής του περιπέτειας ο πρωταγωνιστής, ένας αδέκαστος και έτοιμος για όλα μέχρι το τέλος δικαστής.

Ο Γλαύκος Θρασάκης

Από τον τεράστιο αριθμό τίτλων της μεταπολιτευτικής πεζογραφικής παραγωγής του Βασίλη Βασιλικού ξεχωρίζει το μυθιστορηματικό τους απαύγασμα, ο Γλαύκος Θρασάκης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε εκδοτικό επίπεδο, ο Γλαύκος Θρασάκης θα αρχίσει να κυκλοφορεί από το 1974, οπότε και θα δημοσιευθεί ο πρώτος ομώνυμος τόμος.

Θα ακολουθήσουν, το 1975, τα Γλαύκος Θρασάκης, Η επιστροφή και Γλαύκος Θρασάκης, Μπερλίνερ Ανσάμπλ. Το 1978 στην τριλογία θα προστεθεί ένα τέταρτο μέρος, υπό τον τίτλο Τα Απόκρυφα του Γλαύκου Θρασάκη.

Έπονται, το 1990 και το 1996, δύο συνολικές εκδόσεις, ενώ το 2008 θα κυκλοφορήσει μια επιπλέον έκδοση, αυτήν τη φορά ξαναδουλεμένη και αναθεωρημένη.

Τόσο στις πρώτες όσο και στις κατοπινές του εκδόσεις, ο Γλαύκος Θρασάκης αναπαράγει ρητώς πέντε ακόμα βιβλία του Βασιλικού: τη νουβέλα Το φύλλο και το μυθιστόρημα Φωτογραφίες, για τα οποία έχουμε ήδη κάνει λόγο, τις συλλογές διηγημάτων 20΄: 20΄ (1971) και Η κάθοδος (1974) και τη συλλογή αφηγημάτων Φίφτυ φίφτυ (1972).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το πρόσωπο του Γλαύκου Θρασάκη, που είναι συγγραφέας και χρησιμοποιεί το «Γλαύκος Θρασάκης» ως λογοτεχνικό ψευδώνυμο, θα το συναντήσουμε στο Φύλλο και στις Φωτογραφίες με το όνομα Λάζαρος Λαζαρίδης.

Η εισαγωγή της τετραλογίας είναι τμήμα διηγήματος παρμένου από το 20':20', ενώ το πρώτο μέρος της έχει φιλοξενηθεί στην Κάθοδο. Τέλος, ο πρόλογος της έκδοσης του 1990 είναι αποσπασμένος από το Φίφτυ φίφτυ.

Ο Γλαύκος Θρασάκης, όμως, θα διασταυρωθεί και μέσω άλλων, περιφερειακών διαδρομών με το προγενέστερο (προδικτατορικό και μεταδικτατορικό) έργο του Βασιλικού. Ως αυτοβιογραφία θα συνομιλήσει με τα επίσης αυτοβιογραφικά Το ημερολόγιο του Ζ (1966), Τα σιλώ (1976), Ο τρομερός μήνας Αύγουστος (1979), Το γράμμα της αγάπης (1979), Τέσσερις προσανατολισμένες πόλεις. Βαρσοβία, Βουδαπέστη, Πράγα, Μόσχα (1981), Η μνήμη επιστρέφει με λαστιχένια πέδιλα (1997), Post Restante. 1967-1974 (2007), Οι γάτες της Rue d΄Hauteville. Παρισινό ημερολόγιο (2010) και Μνήμη από μελάνι (2011). Ως βιογραφία, πάλι, γραμμένη από το χέρι ενός ανώνυμου βιογράφου, θα παραπέμψει στις επώνυμες μυθιστορηματικές βιογραφίες του Βασιλικού Το πορτραίτο ενός αγωνιστή. Νίκος Ζαμπέλης (1973) και Η ζωή μου όλη. Στέλιος Καζαντζίδης (1978).

Ο Γλαύκος Θρασάκης, εν τούτοις, δεν είναι μόνο βιογραφία και αυτοβιογραφία, αλλά και μια μήτρα, στο εσωτερικό της οποίας θα εγγραφούν όλα τα θεματικά μοτίβα, οι εκδοτικές στρατηγικές και οι αφηγηματικές τεχνικές του Βασιλικού: από τον έρωτα, την πολιτική και την Ιστορία εν τη γενέσει της μέχρι τις αδιάκοπες επανεκδόσεις και αναθεωρήσεις των αρχικών κειμένων, τη χρήση του ρεπορτάζ και του ντοκουμέντου εις βάρος της μυθοπλασίας, τον διακειμενικό διάλογο, το ειδολογικό παιχνίδι και τη συνεχή πάλη του καλλιτέχνη με τα υλικά του.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υπό αυτή την έννοια, ο Γλαύκος Θρασάκης συνιστά ένα λογοτεχνικό πανόραμα: ένα πανόραμα που θα αποτυπώσει το κοσμοείδωλο και την αρχιτεκτονική της πεζογραφίας του Βασιλικού όχι μόνο ανακαλώντας τα προηγούμενα βιβλία του, αλλά και προαναγγέλλοντας όσα πρόκειται να ακολουθήσουν: διηγήματα, αφηγήματα, μυθιστορήματα, βιογραφίες και αυτοβιογραφίες, νουβέλες, ακατηγοριοποίητα πεζά και σύμμεικτα.

Κεντρικό θέμα του Γλαύκου Θρασάκη, τουλάχιστον σε μια πρώτη προσέγγιση, είναι οι περιπλανήσεις ενός συγγραφέα ανά την ταραγμένη υδρόγειο. Πρόκειται για έναν άνθρωπο που εμφανίζεται ως ένα καυτό και συνάμα εξαιρετικά ρευστό προϊόν του καιρού του. Και σε ένα τέτοιο πλαίσιο, ο ήρωας του Βασιλικού μπορεί να είναι τα πάντα: υπότροφος της UNESCO, κατά παραγγελίαν ταξιδιώτης, αφοσιωμένος κομμουνιστής, αλλά και ύποπτος για κάθε λογής πρακτοριλίκι, αυτοεξόριστος από τη χώρα του για πολιτικούς λόγους ή και ποινικός φυγάς.

Η απάντηση για το τι όντως είναι ο Γλαύκος Θρασάκης δεν θα έλθει ποτέ, γιατί ο ίδιος είναι από την πρώτη στιγμή της αφήγησης άφαντος - κάτι χειρότερο: νεκρός που δεν γίνεται να ανοίξει το στόμα του. Ο εξωτερικός κόσμος αυτού του νεκρού παρουσιάζεται κατ' αρχάς σε ολογραφικό ανάπτυγμα: είναι ο κόσμος του Ψυχρού Πολέμου και των πυρηνικών εξοπλισμών και παράλληλα ο κόσμος εντός των κόλπων του οποίου θα γεννηθεί η δυτικοευρωπαϊκή ευμάρεια, που θα παραγάγει με τη σειρά της, ως αντίπαλον δέος, τα κινήματα της νεολαίας στη Γηραιά Ήπειρο και στην Αμερική. Τίποτε από όλα αυτά, όμως, δεν θα αποκτήσει γαιώδη χαρακτηριστικά, αφού είμαστε αναγκασμένοι να παρακολουθήσουμε τον ήρωα με τα δεκανίκια ενός τρίτου βλέμματος - με τα δεκανίκια της ματιάς του βιογράφου του. Αλλά έτσι η πολιτική και η Ιστορία θα γίνουν σκιώδεις: θα μάθουμε για τα συλλογικά πεπραγμένα όχι μέσα από τα λογοτεχνικά γραπτά του Γλαύκου Θρασάκη, αλλά μέσα από το τι μας λέει ο ερευνητής του βίου του για τον ίδιο.

Εδώ, ωστόσο, θα μεσολαβήσει αίφνης ένα ακόμα φίλτρο: το υποκείμενο του ερευνητή, που θα μείνει απαρηγόρητο ενώπιον της αδυναμίας του να κατανοήσει τις οβιδιακές μεταμορφώσεις του πρωταγωνιστή του και να αγγίξει, βασισμένο σε μιαν ορθολογική διαδικασία, την αλήθεια του.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ Βασίλης Βασιλικός πέθανε
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ