Η Αρβελέρ αναλύει το πού στηρίζει την πεποίθηση ότι ο Μέγας Αλέξανδρος είναι θαμμένος στη Βεργίνα - iefimerida.gr

Η Αρβελέρ αναλύει το πού στηρίζει την πεποίθηση ότι ο Μέγας Αλέξανδρος είναι θαμμένος στη Βεργίνα

Η Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ σε πρόσφατη ομιλία της σε συνέδριο στους Δελφούς
Η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ / Φωτογραφία: Eurokinissi
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Δεν είναι πρώτη φορά που το λέει. Η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ με κάθε αφορμή τονίζει την πεποίθησή της ότι ο Μέγας Αλέξανδρος είναι θαμμένος στη Βεργίνα.

Συζητήσεις πυροδότησε και πάλι η πρόσφατη συνέντευξή της στα «Τετράδια Πολιτισμού», όπου η κορυφαία ακαδημαϊκός τεκμηρίωσε με επιχειρήματα την άποψή της για τον τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το βράδυ της Δευτέρας η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ μίλησε για τη Βεργίνα στην εκπομπή «Prime».

«Όταν η Αρβελέρ επιμένει, καθήκον όλων είναι να ακούσουμε»

«Όταν μια ακαδημαϊκός, του επιπέδου και του διεθνούς κύρους της Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ, επιμένει ότι έχει κάτι να μας πει, καθήκον όλων είναι να ακούσουμε. Η κυρία Αρβελέρ ισχυρίζεται ότι ο τάφος της Βεργίνας δεν ανήκει στον Φίλιππο Β’ αλλά στον Μέγα Αλέξανδρο. Και έχει μια σειρά από σοβαρά επιχειρήματα. Την ευχαριστώ που είναι απόψε μαζί μας για να μοιραστεί το απόσταγμα της εμπειρίας και της γνώσης». Με αυτά τα λόγια προλόγισε τη διακεκριμένη ιστορικό ο Ηλίας Σιακαντάρης στην εκπομπή «Prime».

Στην ερώτηση του δημοσιογράφου αν μπορούμε να πούμε ότι όσοι έχουμε επισκεφθεί τη Βεργίνα μπορεί τελικά να έχουμε επισκεφθεί τον τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η κ. Αρβελέρ απάντησε «είμαι σίγουρη για αυτό».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Για το τι την οδήγησε σε αυτό το συμπέρασμα, η ίδια τόνισε: «Όταν ο Ανδρόνικος μίλησε για τον Φίλιππο, του είπα “Βρε Μανόλη”, με τον οποίο ήμουνα φίλη, “πώς είναι δυνατόν άγαλμα βασιλέως βασιλεύοντος, δηλαδή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, να είναι μέσα σε τάφο;”. Γιατί το βρήκε το ελεφαντοστούν άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου μέσα στον τάφο, τον λεγόμενο του Φιλίππου. Και ο Ανδρόνικος μου απάντησε “βρε Ελένη, ο Αλέξανδρος είναι θαμμένος στην Αλεξάνδρεια. Τελεία και παύλα”.

Ε, ούτε με ένοιαξε. Έκανα τις δουλειές μου στο Βυζάντιο. Όταν βρήκανε την Αμφίπολη και ψάχνανε στην Αμφίπολη τον τάφο του Αλεξάνδρου, αναρωτήθηκα γιατί, εφόσον είναι στην Αλεξάνδρεια, τον ψάχνετε; Λοιπόν, όλα τα κείμενα, και είναι καμιά εικοσαριά, αναφέρονται για τον τάφο του Αλεξάνδρου στην Αλεξάνδρεια. Όλα είναι τουλάχιστον δύο-τρεις αιώνες μετά τον θάνατο του Αλεξάνδρου.

Σαν ιστορικός που είμαι, έπιασα τα κείμενα αυτά και είδα ότι το ένα σχεδόν αντιγράφει το άλλο και, εφόσον τον ζητάνε στην Αμφίπολη, σκέφτηκα ίσως να ψάξουμε μήπως είναι αλλού.

Ιδού τα επιχειρήματά μου:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  1. Αγαλμάτιο του Αλεξάνδρου μέσα στον τάφο του Φιλίππου, βασιλεύς βασιλεύων εν τάφω. Νομίζω ότι είναι σπάνιο πράγμα.
  2. Στη ζωφόρο του τάφου του λεγόμενου του Φιλίππου, στο κέντρο βρίσκεται ο Αλέξανδρος, έφιππος, στεφανωμένος τελείως με βασιλικό τρόπο […] Στη ζωφόρο ο Αλέξανδρος είναι στη μέση μιας παραστάσεως κυνηγίου και στις γωνιές είναι κυνηγοί με καπέλα, τα οποία είναι περσικά. Άρα η εικονογράφηση αυτή είναι μετά (την εκστρατεία), άρα δεν μπορεί να είναι του Φιλίππου.
  3. Επάνω στο νεκροκρέβατο του λεγόμενου Φιλίππου υπάρχει ένας Σάτυρος και ένας Διόνυσος. Από πού και ως πού και γιατί; Και γιατί στον Αλέξανδρο; Εξηγούμαι: Ο Αρριανός γράφει ότι όταν ο Αλέξανδρος έφτασε μπρος στην Τύρο, βρήκε τέτοια αντίσταση που ήταν έτοιμος να την εγκαταλείψει. Και το βράδυ, λέει στον ύπνο του βλέπει έναν Σάτυρο και ως μαθητής του Αριστοτέλη, κατάλαβε Σά-Τυρος. Μένει και παίρνει την Τύρο.

Μετά, όταν πια κατέκτησε τον κόσμο και σχεδόν τρελάθηκε, έστειλε διαταγή στην Ελλάδα να τον κάνουν Θεό, όπως τον είχαν κάνει οι Αιγύπτιοι για τον Άμμωνα. Οι μεν Λακεδαιμόνιοι είπανε, αφού θέλει να γίνει θεός, ας τον κάνουμε, να ξεμπερδεύουμε. Οι Αθηναίοι όμως άρχισαν ολόκληρη κουβέντα και επειδή κάποιος από τους φίλους του Αλεξάνδρου τούς είπε ότι όποιος κρατάει τον ουρανό χάνει τη γη, φοβήθηκαν μη χάσουν τον τόπο τους, και τον κάνανε τι; Τον κάνανε Διόνυσο. Και τότε ο Διογένης ο Κυνικός βγήκε στην αγορά και φώναζε: “Αν κάνετε αυτόν Διόνυσο, εμένα να με κάνετε Σέραπη. Άρα, έχομε Διόνυσο και Σάτυρο στο νεκροκρέβατο, που δεν μπορεί ποτέ να είναι του Φιλίππου. Δεν υπάρχει κανένας λόγος και εξηγώ για ποιους λόγους είναι στο νεκροκρέβατο του Αλεξάνδρου. Αλλά δεν είναι μόνο αυτά».

Στην ερώτηση αν πιστεύει ότι η άποψη που εκφράζει θα κερδίσει περισσότερο έδαφος συν τω χρόνω, ανέφερε «όταν πεθάνουν όσοι έχουν κάνει δουλειά με τον Ανδρόνικο […]. Έπρεπε να γίνω 100 χρονών σχεδόν, για να είμαι σίγουρη μόνο γι' αυτό».

Δείτε τη συνέντευξη της Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ:

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ