Το υπουργείο Παιδείας εν πλήρη δράσει

Θα καινοτομήσει εντυπωσιακά. Όχι, δεν εννοώ τον κ. Βαρουφάκη. Ούτε την Κα Κωνσταντοπούλου. Αυτοί έχουν ήδη καινοτομήσει, δυστυχώς όχι μόνον ενδυματολογικά. Εννοώ τον υπουργό Παιδείας κ. Μπαλτά, επαγγελματία φιλόσοφο και τον συν αυτώ αναπληρωτή υπουργό κ. Κουράκη, ερασιτέχνη ποιητή. Οι δύο αξιότιμοι υπουργοί φαίνεται ότι ζήλεψαν την δόξα του συναδέλφου τους υπουργού κ. Πανούση, που μαζί με τον τότε συνάδελφό του κ. Κλάδη, έκανε ότι μπορούσε για να καταστρέψει ότι καλό υπήρχε στο Ελληνικό πανεπιστήμιο.

Είπε ο κ. Μπαλτάς στην παρθενική του ομιλία στην Βουλή. «Η αριστεία είναι ρετσινιά» διότι δημιουργεί στον αριστεύσαντα το άγχος της συνεχούς επιτυχίας, στον δε αποτυχόντα κολλάει η ρετσινιά της αποτυχίας. Με απλά λόγια, είτε αριστεύσεις είτε αποτύχεις, έχεις την ρετσινιά. Αυτό, όμως, είναι ένα παράδοξο Συριζικής υπουργικής έμπνευσης. Πώς αποφεύγεται το παράδοξο; Σκέφτηκε ο κ. Μπαλτάς, και αποφάσισε ότι το παράδοξο της ρετσινιάς εξαφανίζεται αν εξαφανίσουμε την αριστεία. Και αυτό προτίθεται να κάνει.

Αυτό είναι μία καινοτομία. Υπάρχουν κι άλλες εξ ίσου καταστροφικές για την Παιδεία. Σκέφτεται να επαναφέρει στην διοίκηση των πανεπιστημίων τους επαγγελματίες φοιτητές-συνδικαλιστές των κομματικών οργανώσεων που δρουν στο χώρο του πανεπιστημίου. Ταυτόχρονα, προτίθεται να καταργήσει τα διοικητικά συμβούλια των ΑΕΙ. Με τον τρόπο αυτό, το πανεπιστήμιο θα ξαναγίνει δημοκρατικό!

Υπάρχει κι άλλη. Θα επαναφέρει το καθεστώς των αιωνίων φοιτητών, αυτών που πηγαίνουν στο πανεπιστήμιο για να ψηφίσουν στις φοιτητικές εκλογές, για να πάρουν το κουπόνι για το εστιατόριο, το πάσο για το λεωφορείο, και το δωρεάν σύγγραμμα, πράγμα ανεξήγητο αφού δεν το διαβάζουν ποτέ, ούτε μπορούν να το πουλήσουν. Δεν έχει καταλάβει το υπουργείο ότι η δυνατότητα να είναι κανείς φοιτητής για οκτώ, δέκα, δεκαπέντε ή και περισσότερα χρόνια παρασύρει τον φοιτητή σε επιλογές που καταλήγουν σε βάρος του;

Και μία ακόμη καινοτομία. Θα καταργήσει τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, εκτός αν έχουν και εργαστήρια. Καλή σκέψη. Η εκπαίδευση πρέπει να είναι δωρεάν σ’ όλα τα επίπεδα. Μόνο που ο κ. υπουργός πρέπει να μας πει ποιος θα καλύπτει τις δαπάνες, διότι το υπουργείο δεν μπορεί να πληρώσει. Διότι αν δεν βρεθεί τρόπος να καλύπτονται οι αναγκαίες δαπάνες, τα προγράμματα θα καταργηθούν. Επί τη ευκαιρία, θα ήθελα να υπενθυμίσω την παγκόσμια και αιώνια αρχή, που οι οικονομολόγοι, με τον γνωστό χυδαίο τρόπο τους, έχουν επαναδιατυπώσει με την φράση «Σ’ αυτό τον κόσμο τίποτα δεν είναι δωρεάν».

Όμως, οι αξιότιμοι υπουργοί έχουν κι΄ άλλα στο μυαλό τους. Κατάργηση της τράπεζας θεμάτων. Ερωτάται γιατί; Δεν έχουν ακούσει για τις test banks που χρησιμοποιούνται σε πολλές χώρες σε πολλά μαθήματα και σε εξετάσεις επαγγελματικών οργανώσεων προκειμένου να εξασφαλισθεί η αντικειμενικότητα της εξέτασης;

Επίσης, οι κύριοι υπουργοί θα θέσουν τέρμα στις αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών. Σωστή απόφαση. Οι εκπαιδευτικοί είναι όλοι εξ ίσου καλοί, ούτως ή άλλως. Γιατί να τους κολλήσουμε και την ρετσινιά του καλού; Τώρα, αν υπάρχουν μερικοί που δεν εμφανίζονται στο σχολείο παρά μόνον κατά τύχη, αν πηγαίνουν στην τάξη αδιάβαστοι, αν είναι αποσπασμένοι σε κάποιο γραφείο υπουργού, αν…., αν….κτλ, δεν είναι σωστό, ούτε δημοκρατικό, να τους κολλήσουμε την ρετσινιά του άχρηστου και να τους στείλουμε σπίτι.

Η πλέον εντυπωσιακή, όμως, ιδέα το υπουργείου είναι η κατάργηση των διορισμών των εκπαιδευτικών μέσω ΑΣΕΠ και η επαναφορά της επετηρίδας. Καταπληκτική ιδέα. Και δημοκρατική. Και κυρίως αριστερή. Μπορεί να πήρες το πτυχίο σου με κομματικό μέσον ή με αντιγραφή (και οι δύο τρόποι ανθούν στο Ελληνικό πανεπιστήμιο), μπορεί να δουλεύεις ταξί για δεκαπέντε χρόνια, μπορεί να έχουν περάσει δέκα χρόνια από την τελευταία φορά που άνοιξες την Οδύσσεια, αν την είχες ποτέ διαβάσει, αλλά είναι δίκαιο και δημοκρατικό να διοριστείς στο δημόσιο σχολείο ακριβώς όπως ο αριστούχος πτυχιούχος που έβγαλε τα μάτια του διαβάζοντας, όταν εσύ το γλένταγες στα μπαρ και στις παραλίες.

Το σοφό υπουργείο έχει κάτι ακόμη στα σχέδια του. Ο κ. υπουργός προτίθεται να διορίσει μια επιτροπή σοφών για να μελετήσει την μελλοντική κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων για εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Εκ πρώτης όψεως, αυτό φαίνεται καλή ιδέα. Αλλά μένει να δούμε τι εννοεί ο κ. υπουργός όταν λέει «επιτροπή σοφών ». Αν έχει στο μυαλό του αυτό που φαντάζομαι, ας την πει απλώς «επιτροπή», το «σοφών» δεν χρειάζεται. Είναι, όμως, μια καλή ευκαιρία να υπενθυμίσουμε στους αξιότιμους υπουργούς, ότι σε όλο τον κόσμο, όπου η επιστήμη παίζει κάποιο ρόλο, η επιλογή των φοιτητών είναι υπόθεση του πανεπιστημίου. Ούτε του υπουργείου , ούτε του Λυκείου.

Όπως βλέπετε, η ημερήσια διάταξη του αγαπημένου μας υπουργείου είναι πλήρης θεμάτων. Όμως, αυτό που με φοβίζει είναι ότι κάθε ένα απ’ αυτά είναι μια μικρή βόμβα στα θεμέλια ενός ετοιμόρροπου πανεπιστημίου. Τέσσερεις προηγούμενοι υπουργοί, η κα Γιαννάκου, η κα Διαμαντοπούλου και ο κ. Αρβανιτόπουλος και πριν από εικοσιπέντε χρόνια ο κ. Σουφλιάς έκαναν σοβαρές προσπάθειες για να μετατρέψουν την καλύβα του Καραγκιόζη σε ένα ευπρεπές οικοδόμημα. Και τώρα έρχονται ένας φιλόσοφος και ένας ποιητής (και στο σημείο αυτό δεν ειρωνεύομαι) για να γκρεμίσουν ότι καλό είχε επιτευχθεί. Απίστευτο και συνάμα θλιβερό.


Ο κ. Θ. Π. Λιανός είναι Ομότιμος καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ