Formula 1: Πώς η τεχνολογία έσωσε τη ζωή του Ρομέν Γκροζάν 4 φορές σε 28 δευτερόλεπτα, στο τρομακτικό ατύχημα που σόκαρε [βίντεο] - iefimerida.gr

Formula 1: Πώς η τεχνολογία έσωσε τη ζωή του Ρομέν Γκροζάν 4 φορές σε 28 δευτερόλεπτα, στο τρομακτικό ατύχημα που σόκαρε [βίντεο]

Ρομέν Γκροζάν
Η στιγμή που ο Ρομέν Γκροζάν «δραπετεύει» σώος από την κόλαση φωτιάς/Getty-Ideal images
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Στην ιστορία της Formula 1 έχουν καταγραφεί ορισμένες ανείπωτες τραγωδίες στο διάβα των χρόνων, με αποτέλεσμα να έχουν ληφθεί μέτρα για την ενίσχυση της ασφάλειας των οδηγών.

Αυτά τα μέτρα (που ελήφθησαν μετά από τέτοια δραματικά γεγονότα) ήταν που έσωσαν αρκετές φορές τη ζωή του Ρομέν Γκροζάν στο επεισοδιακό γκραν πρι του Μπαχρέιν.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μόλις στον πρώτο γύρο o Γάλλος πιλότος προσπάθησε με τη Haas του -και ενώ έτρεχε με ταχύτητα 240 χλμ./ώρα- να αποφύγει με ελιγμούς προπορευόμενα οχήματα που έκοβαν ταχύτητα, όταν προσέκρουσε στην Alpha Tauri του Ντανιίλ Κβίατ και έπεσε πάνω στις μεταλλικές μπάρες.

Ο κλωβός από τιτάνιο

Η Haas του Γκροζάν ακινητοποιήθηκε με την απότομη επιβράδυνση των 53G και αυτή ήταν η πρώτη στιγμή που η ζωή του σώθηκε, χάρη στον κλωβό ασφαλείας από τιτάνιο, εντός του οποίου κάθονται οι οδηγοί της Formula 1. Χωρίς τον κλωβό ασφαλείας, που πρωτοκυκλοφόρησε το 1981, το ρύγχος από ανθρακονήματα του αυτοκινήτου του Γκροζάν θα του παρείχε ελάχιστη προστασία, προτού τα πόδια και το κορμί του απορροφήσουν τους περισσότερους κραδασμούς από αυτό το τεράστιο χτύπημα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τέτοιοι καταστροφικοί τραυματισμοί στους αγώνες της Formula 1 στα μέσα του περασμένου αιώνα είχαν ως αποτέλεσμα πολλούς θανάτους λόγω αιμορραγίας. Αλλά ο κλωβός ασφαλείας έκανε τη δουλειά του και ο Γκροζάν απέφυγε κάθε τραυματισμό στα πόδια του, επιτρέποντάς του να βγει μόνος του από τη Haas.

Ο μηχανισμός υποστήριξης κεφαλής και αυχένα HANS

Την ώρα που οι μεταλλικές μπάρες τυλίγονταν γύρω από τον κλωβό ασφαλείας, μια άλλη τεχνολογία ανέλαβε δράση: ο μηχανισμός υποστήριξης κεφαλής και αυχένα (HANS: Head and Neck Support), που έχει συμπληρώσει σχεδόν 20 χρόνια από την πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκε και έχει σώσει δεκάδες ζωές οδηγών όχι μόνον της Formula 1, αλλά και άλλων κατηγοριών.

Οι ιμάντες από κέβλαρ του μηχανισμού αυτού αγκιστρώνουν το κράνος του οδηγού στο προσκέφαλο, αποτρέποντας έναν αυχενικό τραυματισμό, που θα μπορούσε να αποβεί μοιραίος καθώς η υπερέκταση του σβέρκου σε μια τόσο ταχεία επιβράδυνση μπορεί να οδηγήσει σε κάταγμα του κρανίου και του αυχένα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το halo από τιτάνιο

Περίπου ένα δέκατο του δευτερολέπτου αργότερα η ζωή του Γκροζάν σώθηκε για τρίτη φορά, αυτή τη φορά από την κατασκευή προστασίας της κεφαλής του οδηγού, γνωστή και ως halo, μία κατασκευή με τρεις μπάρες, μία εμπρός και δύο στο πλάι, που περιβάλλουν το cockpit και το προστατεύουν από μεγάλα αντικείμενα (βλ. ελαστικά). Η τεχνολογία αυτή κατέστη υποχρεωτική στα οχήματα της Formula 1 από το 2018.

Η κατασκευή προστασίας halo διακρίνεται στη Μercedes του Φινλανδού πιλότου Βαλτέρι Μπότας / Φωτογραφία αρχείου: ΑΡ
Η κατασκευή προστασίας halo διακρίνεται στη Μercedes του Φινλανδού πιλότου Βαλτέρι Μπότας / Φωτογραφία αρχείου: ΑΡ

Στην περίπτωση του ατυχήματος του Γκροζάν, όταν το μονοθέσιό του έπεσε στις μεταλλικές μπάρες, οι τελευταίες έσπασαν και ένα μεγάλο κομμάτι μετάλλου γλίστρησε πάνω από το ρύγχος της Ηaas προς το κεφάλι του πιλότου, αλλά ο μηχανισμός λειτούργησε όπως είχε σχεδιαστεί και εξέτρεψε το κομμάτι αυτό πάνω από το κράνος του Γκροζάν. Ο ίδιος ο Γκροζάν σε μήνυμα από το νοσοκομείο ανέφερε ότι το halo για το οποίο ήταν αντίθετος του έσωσε τη ζωή.

H αντιπυρική στολή

Λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο αργότερα εκτυλίχθηκε το χειρότερο μέρος του ατυχήματος. Καθώς το μπροστινό μισό του αυτοκινήτου του Γκροζάν χτύπησε στη μεταλλική μπάρα και επιβραδυνόταν η ταχύτητά του τάχιστα, το πίσω τμήμα του οχήματος προσπαθούσε ακόμη να κινηθεί με ταχύτητα άνω των 160 χλμ./ώρα, με αποτέλεσμα να κοπεί στα δύο η Ηaas ακριβώς πίσω από τον κλωβό ασφαλείας, στο σημείο όπου βρίσκεται το ρεζερβουάρ. Μπροστά στα μάτια εκατομμυρίων τηλεθεατών ανά την υφήλιο, το μονοθέσιο τυλίχθηκε στις φλόγες και ο χρόνος μετρούσε αντίστροφα για τον Γκροζάν.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αλλά εδώ ήταν που σώθηκε για τέταρτη φορά χάρη στην ειδική αντιπυρική στολή Nomex. Πρόκειται για το ειδικό πυρίμαχο -βάσει χημικών αντιδράσεων- υλικό από το οποίο κατασκευάζονται από το 1975 οι στολές αυτές και μπορούν να αντέξουν θερμοκρασίες έως και 800 βαθμών Κελσίου για περίπου 30 δευτερόλεπτα προτού αρχίσουν να καίγονται. Ο Γκροζάν, ως εκ τούτου, έπρεπε να προλάβει μέσα σε 30 δευτερόλεπτα να λύσει τη ζώνη του και να βγει από την πύρινη κόλαση. Ευτυχώς δεν είχαν σπάσει τα πόδια του, ούτε ο αυχένας του, δεν είχε χάσει τις αισθήσεις του χάρη στο halo και τελικά βγήκε μέσα από τις φλόγες και τους καπνούς μέσα σε 28 δευτερόλεπτα από την πρόσκρουση. Κουτσαίνοντας μπήκε στο ασθενοφόρο που τον περίμενε, χωρίς ένα από τα ειδικά πυρίμαχα υποδήματα που φορούσε, μπήκε στο αμάξι ασφαλείας και λίγο αργότερα ξέσπασε, όπως ο ίδιος είπε, σε λυγμούς.

Να σημειωθεί ότι στις θετικές συγκυρίες χθες ήταν το γεγονός ότι το ατύχημα του Γκροζάν συνέβη στον πρώτο γύρο, με το αυτοκίνητο ασφαλείας να βρίσκεται πίσω από τα μονοθέσια και ο Γκροζάν ήταν στις τελευταίες θέσεις. Αυτό σημαίνει ότι το αυτοκίνητο ασφαλείας έφθασε μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα από τη στιγμή της πρόσκρουσης και του παρείχαν τη σχετική βοήθεια.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ