Μνημειακή σύνθεση του Φώτη Κόντογλου στην Εθνική Πινακοθήκη -Μία τοιχογραφία από το σπίτι του [εικόνα] - iefimerida.gr

Μνημειακή σύνθεση του Φώτη Κόντογλου στην Εθνική Πινακοθήκη -Μία τοιχογραφία από το σπίτι του [εικόνα]

τοιχογραφία
Τοιχογραφία Φώτη Κόντογλου
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Οι περισσότεροι πίνακες έχουν βρει τη θέση τους και οι εργασίες για τις τελευταίες λεπτομέρειες είναι πυρετώδεις ώστε η Εθνική Πινακοθήκη να υποδεχτεί τους πρώτους επισκέπτες της.

Η νέα Εθνική Πινακοθήκη, αν και πανέτοιμη, θα περιμένει να υποδεχθεί στις αίθουσες της, όλους τους πολίτες, ξένους επισκέπτες και φιλότεχνους, όταν τα επιδημιολογικά δεδομένα επιτρέψουν να ανοίξουν τα μουσεία στη χώρα μας, ενω την Τετάρτη, παραμονή της 25ης Μαρτίου, θα υποδεχτεί τους επίσημους καλεσμένους που θα βρεθούν στην Ελλάδα για να τιμήσουν τα 200 χρόνια απο την Επανάσταση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μία τοιχογραφία του Κόντογλου στην Εθνική Πινακοθήκη

Τον δεύτερο όροφο δεν υπάρχει χρόνος για να επισκεφθούν, την Τετάρτη, οι επίσημοι προσκεκλημένοι, παραμονή της εθνικής επετείου. Ωστόσο το ΥΠΠΟ δίνει στη δημοσιότητα, ένα έργο που αν και είναι η προσωπική μυθολογία, σε μνημειακή κλίμακα του Φωτάκη Κόντογλου αποτελεί το απαύγασμα της νεοελληνικής τέχνης του ´30, ζυμωμένο με τα οράματα της Αιολικής γης, το Αϊβαλί, όπου είδε ο ζωγράφος το φως του ήλιου.

Στην εικονογράφηση, που ιστόρησε ο Κόντογλου (1932), ο επισκέπτης, είτε τέταρτης γενιάς πρόσφυγας, είτε όχι, θα νιώσει το δέος της μνήμης και των οραμάτων της μικρασιατικής γης. Είναι οι δύο τοίχοι δωματίου, από το σπίτι του, στην συνοικία Κυπριάδου, «που πουλήθηκε, όπως έλεγε ο στενός φίλος του, Αϊβαλιώτης κι αυτός, ο μεγάλος κεραμοπλάστης Πάνος Βαλσαμάκης, για λίγες οκάδες λάδι και αλεύρι, στην κατοχή. Ο νέος ιδιοκτήτης του σπιτιού, τις ασβέστωσε».

Το 1977-78, οι τοιχογραφίες καθαρίστηκαν και σήμερα στήθηκαν στο νέο χώρο τους. Η μεγάλη σύνθεση που απαρτίζεται από πορτραίτα της οικογένειας Κόντογλου, από μορφές Αγίων και Μαρτύρων, από φανταστικές συνθέσεις, με την τεχνική της μεταβυζαντινής ζωγραφικής, είναι τα «εικονίσματα» που έκρυψαν στην ψυχή τους οι Μικρασιάτες πρόσφυγες, αφήνοντας πίσω τους, τις ρίζες και το βιος τους.

τοιχογραφία
Στην Πινακοθήκη δύο τοίχοι δωματίου, από το σπίτι του Φωτη Κόντογλου στην συνοικία Κυπριάδου
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οπως δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, «Η Εθνική Πινακοθήκη, ένα τέτοιο λαμπρό μουσείο, που με τη ομορφιά του, κάνει καλύτερη την καθημερινότητά μας, που οι υπέροχες συλλογές του αποδεικνύουν ότι η ελληνική ζωγραφική στον 19ο αιώνα, παρακολουθούσε τα κινήματα της ευρωπαϊκής πρωτοπορίας, διαπνεόμενη από την μακραίωνη ελληνική ζωγραφική παράδοση, πρέπει να ανοίξει τις πύλες, ολόφωτη, κατάμεστη από πλήθος ανθρώπων στους ορόφους της. Εξω από τη νέα εμβληματική Πινακοθήκη, που βάζει την Αθήνα στον κύκλο των μεγάλων μουσείων των ευρωπαϊκών πρωτευουσών, είμαι βέβαιη ότι θα δούμε να σχηματίζονται ουρές, όπου υπομονετικά οι πολίτες θα περιμένουν να γνωρίσουν το έργο που, συνολικά, αντανακλά την σύγχρονη Ελλάδα της δημιουργίας, της ανάπτυξης και της εξωστρέφειας».

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ