Τρεις παραστάσεις με έμπνευση το 1821 -Καραντινάκης, Λαζαρίδου, Ξυδάκης, εξηγούν - iefimerida.gr

Τρεις παραστάσεις με έμπνευση το 1821 -Καραντινάκης, Λαζαρίδου, Ξυδάκης, εξηγούν

Λευτέρης Βασιλάκης, Μαρία Δαμασιώτη, Ηρώ Κισσανδράκη, Γιώργος Κοσκορέλλος
Λευτέρης Βασιλάκης, Μαρία Δαμασιώτη, Ηρώ Κισσανδράκη, Γιώργος Κοσκορέλλος, στην Γκόλφω
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Ο Σπύρος Περεσιάδης όταν έγραφε την Γκόλφω το 1893, σίγουρα έλαβε υπόψη του, το έργο του Δημητρίου Κορομηλά, που κινείται στον χώρο του δραματικού ειδυλλίου και του κωμειδυλλίου και φυσικά τον «Αγαπητικό της βοσκοπούλας» λέει μιλώντας στο iefimerida για την παράστασή του ο σκηνοθέτης Γρηγόρης Καραντινάκης.

Ο Γρηγόρης Καραντινάκης, δημιουργός μεγάλων επιτυχιών σε κινηματογράφο και τηλεόραση, σκηνοθετεί στο θέατρο 104 στο Γκάζι, την «Γκόλφω».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Γκόλφω, έργο που γράφτηκε 72 χρόνια μετά την επανάσταση

Οπως λέει ο Γρηγόρης Καραντινάκης στο iefimerida, ο Περεσιάδης έλαβε υπόψη του την μυθολογία της περιοχής που μεγάλωσε και έγραψε το έργο, κοντά στην Ακράτα, με τον Χελμό και τα «αθάνατα» νερά του καταρράκτη στον ποταμό της Στύγας, εκεί όπου η Θεά Θέτις κατά τον μύθο, βάπτισε τον γιό της Αχιλλέα στην προσπάθειά της να του χαρίσει την αθανασία. Μάλιστα όπως τονίζει η μυθολογία αυτή έκανε την περιοχή τουριστικό προορισμό από τότε.

«Έλαβε επίσης υπόψη του και όσα συνέβαιναν στην εποχή του. Δηλαδή 72 χρόνια μόλις έχουν περάσει από την Εθνοσωτήρια Επανάσταση του 1821, μέσα από εμφυλίους με τους Αγγλόφιλους του Μαυροκορδάτου από την μια μεριά και τους Ρωσόφιλους του Κολοκοτρώνη από την άλλη, μέσα από την βασιλεία του Όθωνα , δάνειο το δάνειο, φτάνουμε στο 1893 με την Ελλάδα να έχει πάρει ήδη εννέα δάνεια και την ίδια χρονιά να παίρνει ένα ακόμα, αφού εκείνη την χρονιά (1893) ο Χαρίλαος Τρικούπης ανακοίνωνε στην βουλή, την τρίτη χρεοκοπία της χώρας μας!

Με την εγγύηση των τριών προστάτιδων δυνάμεων (Αγγλίας, Γαλλίας, Ρωσίας) ένα ακόμα δάνειο και φυσικά φορολογία στα ζώα, πρόστιμα αν βόσκουν ξέμπαρκα σε ξένα βοσκοτόπια, φορολογία στο φωτιστικό οινόπνευμα, φορολογία στα τσιγάρα, φορολογία στο χαρτοπαίγνιο, δύσκολη η ζωή πατριώτη! Ούτε να ζεσταθείς, ούτε να καπνίσεις, ούτε πρέφα στο καφενέ, ούτε το ζώο να σου ξεφύγει και να φάει το ραδίκι του γείτονα» τονίζει ο Γρηγόρης Καραντινάκης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Λευτέρης Βασιλάκης, Μαρία Δαμασιώτη, Ηρώ Κισσανδράκη, Γιώργος Κοσκορέλλος
Λευτέρης Βασιλάκης, Μαρία Δαμασιώτη, Ηρώ Κισσανδράκη, Γιώργος Κοσκορέλλος

«Ο Περεσιάδης στην ερωτική του ιστορία λοιπόν τα ξέρει όλα αυτά και τα χρησιμοποιεί. Προσθέτει δύο Άγγλους περιηγητές, λόρδους, στην διασκευή ως αστοί που είναι έγιναν golfer’s, που γυροφέρνουν στην περιοχή αναζητώντας το αθάνατο νερό, στις πηγές στον καταρράκτη του ποταμού της Στύγας. Για οδηγό τους παίρνουν τον Τάσο, έναν φτωχό βοσκό, ερωτευμένο κρυφά, με την φτωχή επίσης Γκόλφω. Στην διαδρομή ο ένας Άγγλος πέφτει στον γκρεμό και ο Τάσος τον σώζει. Ο Άγγλος για να τον αποζημιώσει του δίνει πέντε χιλιάδες λίρες και ο Τάσος αμέσως με αυτά τα χρήματα, αρραβωνιάζεται την Γκόλφω. Όταν όμως μπαίνει το χρήμα στην συναλλαγή. Όλα αλλάζουν.

Ο Ζήσης ο πλούσιος τσέλιγκας της περιοχής του προσφέρει πολύ περισσότερα χρήματα στον Τάσο, για να παντρευτεί την κόρη του την Σταυρούλα, ενώ την Γκόλφω ζητάει να παντρευτεί ο Κίτσος, πλούσιο τσελιγκόπουλο, ανιψιός του Ζήση κι αυτός. Τότε αρχίζουν τα διλλήματα για τον Τάσο “Μπροστά να πάω σκιάζομαι, πίσω να πάω φοβάμαι, καταραμένη φτώχεια…”. Αναλογιζόμενος λοιπόν τις δυσκολίες της ζωής και με το πρόσημο ενός καλύτερου μέλλοντος και για την Γκόλφω ως γυναίκα του Κίτσου, ώστε όλοι να περνάνε καλά, με τα χρήματα του αρχιτσέλιγκα Ζήση, παρατάει ο Τάσος την Γκόλφω και αρραβωνιάζεται την Σταυρούλα. Τότε όλα ανατρέπονται με απρόβλεπτες συνέπειες, για τον έρωτα τους. Η παράσταση δίνει την δική της ερμηνεία, ανάμεσα από αρκετά γέλια και συγκίνηση μ’ ένα απρόβλεπτο τέλος στον έρωτα της Γκόλφως και του Τάσου!» καταλήγει μιλώντας για την παράσταση ο Γρηγόρης Καραντινάκης.

Γρηγόρης Καραντινάκης / φωτογραφία Olymbia Krasagaki
Γρηγόρης Καραντινάκης / φωτογραφία Olymbia Krasagaki
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κάθε Σάββατο και Κυριακή στο θέατρο 104. Golfώ του Σπύρου Περεσιάδη. Μια κωμική εκδοχή της ιστορίας, σε διασκευή της Ηρώς Κισσανδράκη

Ερμηνεία: Λευτέρης Βασιλάκης, Μαρία Δαμασιώτη, Ηρώ Κισσανδράκη, Γιώργος Κοσκορέλλος

Σκηνοθεσία: Γρηγόρης Καραντινάκης / Διασκευή κειμένου - Κοστούμια: Ηρώ Κισσανδράκη / Μουσική: Ορέστης Μπενέκας / Χορογραφία: Βρισηίδα Σολωμού / Σκηνικά: Γρηγόρης Καραντινάκης / Βοηθός Σκηνοθέτη: Ιάσονας Βροχίδης / Φωτογραφίες: Bill Patrick / Μακιγιάζ: Χρύσα Ράικου / Κατασκευή κοστουμιών: Atelier Tsiouni

Λευτέρης Βασιλάκης, Μαρία Δαμασιώτη, Ηρώ Κισσανδράκη, Γιώργος Κοσκορέλλος
Λευτέρης Βασιλάκης, Μαρία Δαμασιώτη, Ηρώ Κισσανδράκη, Γιώργος Κοσκορέλλος
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Σάββατο στις 21:00 & Κυριακή στις 19:00

Τιμές εισιτηρίων: Γενική Είσοδος: 15€ / Μειωμένο (ΑμεΑ, άνω των 65, φοιτητικό): 12€ / Ατέλειες: 6€ / Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Προπώληση εισιτηρίων: MORE.COM και στο ταμείο του Θεάτρου 104

25η Μαρτίου στην Εθνική Πινακοθήκη

Στις 25 Μαρτίου η Εθνική Πινακοθήκη φιλοξενεί τον Νίκο Ξυδάκη ο οποίος θα παρουσιάσει την παράσταση με τίτλο ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ “ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟΝ ΓΕΩΡΓΙΟ ΔΕ ΡΩΣΣΗ”, ένα μουσικό ποιητικό σχεδίασμα, σε σύνθεση και ερμηνεία του ίδιου του καλλιτέχνη με τη συνοδεία εννιαμελούς ορχήστρας.

«Tα σχεδιάσματα και τα τραγούδια αυτά γράφτηκαν αρκετά χρόνια πριν.
Αρχικά προορίζονταν για ιδιωτική χρήση, δισκογραφήθηκαν όμως τελικά το 1990 με τον τίτλο “Πρός τόν Κύριο Γεώργιο Δέ Ρώσση”. Ήταν η ημερολογιακή καταγραφή μιας προσωπικής, μοναχικής, μελωδικής ανάγνωσης ποιημάτων του Διονυσίου Σολωμού. Από τα πρώιμα ποιήματα του, έως αποσπάσματα από τον “Εθνικό Ύμνο” και τα σπαράγματα από τούς “Ελεύθερους Πολιορκημένους” …» λέει χαρακτηριστικά ο Νίκος Ξυδάκης γι’ αυτόν τον κύκλο ποιημάτων και τραγουδιών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Αυτή η ημερολογιακή καταγραφή, σημειώνει, ήταν μια πρώτη αίσθηση… από αυτή την μουσική ανάγνωση, λίγο αυθαίρετα, αλλά από την πλευρά του μουσικού… Ο Διονύσιος Σολωμός είτε τραγουδάει τον θάνατο ενός παιδιού, την “Ψυχούλα” ή τον “Λόρδο Βύρωνα” ή την “Ευρυκόμη” ή “Προς φίλο ψυχοραγούντα” ή τους “Ελεύθερους Πολιορκημένους”, τον “Κρητικό” ή τον “Ύμνο στην Ελευθερία”, είναι το ίδιο συγκλονισμένος…ούτε πένθιμος, ούτε ηρωϊκός…».

Με το πέρασμα του χρόνου και μέχρι σήμερα ενσωματώθηκαν στο έργο νέα θραύσματα και αποσπάσματα, κυρίως από τα Σχεδιάσματα των “Ελεύθερων Πολιορκημένων”, τον “Κρητικό” και τον “Εθνικό Ύμνο”.

«Και ενώ σχηματίζεται μια λιτανεία, μια αέναη ψαλμωδία, μια περιφορά υπέρ απόντων αγαπημένων προσώπων, σχεδόν ένα θρησκευτικό ερωτικό άσμα θ’ ακούσεις, τραγούδι ν’ ανεβαίνει ερωτικό, γεμάτο θάνατο… Κι’ όπως σε μια μπάντα, στο τέλος της πορείας της τα μέλη της θα σκορπούσαν και θα κατέληγαν ίδια, όπως τα σπαράγματα του Σολωμού… Και ανάμεσα στα Ερείπια του κειμένου και των ποιητικών θραυσμάτων, ψήγματα ψαλμών, νέα οργανικά ιντερμέδια συνθέτουν μια μουσική Αγρυπνία», λέει ο Νίκος Ξυδάκης.

Νίκος Ξυδάκης, 25η Μαρτίου στην Εθνική Πινακοθήκη / φωτογραφία Γ. Σπανός
Νίκος Ξυδάκης, 25η Μαρτίου στην Εθνική Πινακοθήκη / φωτογραφία Γ. Σπανός
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η παράσταση στην Εθνική Πινακοθήκη φωτίζει τη σχέση της μουσικής με τον Σολωμό, καθώς ο ίδιος ο Νίκος Ξυδάκης σημειώνει: «Αυτό το βαθύ τραγούδι νομίζω σώζεται στον Σολωμό - αυτή η φωνή που σπάει….και καταλήγει στο τέλος η ποίηση του να σκορπίζει, να γίνεται σπαράγματα». Πρόκειται για μια μουσική ανάγνωση φτιαγμένη από σημειώσεις, μια συλλογή από όνειρα (το όνειρο είναι συχνό εξ΄ άλλου στον Σολωμό) και ήχους. Όνειρα μεταξύ ύπνου και ξύπνιου. Με την υποβλητική παρουσία σχεδόν πάντοτε του Σολωμού έτσι όπως τον ξέρουμε ζωγραφισμένο. Με το μαύρο ιερατικό ένδυμα. Με το υψηλό μέτωπο, τα μαλλιά φλογισμένα, το βλέμμα μισό θλιμμένο μισό στοχαστικό. Σε μια όμως θολή αναπαράσταση, μέσα σε βροχές και ομίχλες άλλοτε σε μια λάμψη, σ’ ένα φώς, κι’ άλλοτε μπαρουτοκαπνισμένος… Ολίγο φώς και μακρινό σε μέγα σκότος κι΄ έρμο…».

Παράλληλα η Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου θα παραμείνει ανοιχτή την Δευτέρα 25 Μαρτίου και το κοινό θα έχει την ευκαιρία να επισκεφτεί τη μόνιμη συλλογή στον πρώτο όροφο και να περιηγηθεί μεταξύ άλλων στα έργα της ιστορικής ζωγραφικής με θέμα την Ελληνική Επανάσταση, αλλά και στις περιοδικές εκθέσεις ως τις 19.00. Επίσης, το κοινό μπορεί να παρακολουθήσει την ξεχωριστή μουσική εκδήλωση του Νίκου Ξυδάκη στις 20.00. Η προπώληση των εισιτηρίων από την ιστοσελίδα της ΕΠΜΑΣ.

Θεόφιλος στο FOUGARO GALLERY

Ενα έργο εμπνευσμένο από τη ζωή του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ
σε σκηνοθεσία της Όλιας Λαζαρίδου παρουσιάζεται από σήμερα στο FOUGARO GALLERY στο Ναυπλιο και από Απρίλιο στην Αθήνα στο θέατρο της Σχολής Καλών Τεχνών.

Το FOUGARO ARTCENTER στο Ναύπλιο υποδέχεται στη FOUGARO GALLERY την πρώτη παρουσίαση της πρωτότυπης παράστασης «Θεόφιλος», σε σκηνοθεσία της Όλιας Λαζαρίδου. Η παράσταση, σε συμπαραγωγή της ΑΝΘΟΣ-ΦΟΥΓΑΡΟ ΑΜΚΕ και της ΝΕΡΑ ΕΙΔΑ ΑΜΚΕ, αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο τη ζωή και το έργο του μεγάλου Έλληνα λαϊκού ζωγράφου, δανειζόμενη στοιχεία λαϊκού θεάματος, με άρωμα τσίρκου και μουσικές που την κάνουν προσιτή σε κοινό κάθε ηλικίας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η ψυχοσύνθεση του Θεόφιλου βρίσκεται πολύ κοντά στην παιδική. Δεν είναι τυχαίο που στη ζωή του οι καλύτεροι φίλοι του ήταν τα παιδιά. Τα οργάνωνε, τα έντυνε και μαζί έφτιαχναν υπαίθριες παραστάσεις με έργα που έκανε ο ίδιος. Το παράδειγμα της ζωής του μπορεί να αποτελέσει πολύτιμο μάθημα για τα σημερινά «διαφορετικά» παιδιά που μπορεί να υποστούν την ενδοσχολική βία.

«Η ζωή του Θεόφιλου είναι ένα παραμύθι. Συναρπαστικό μα και διδακτικό. Σε αυτήν συνυπάρχουν η παιδική αφέλεια και η ειλικρίνεια με τη σοβαρότητα και τη σοφία μεγάλου δασκάλου. Ο Θεόφιλος, ο ταπεινός αυτός περιπλανώμενος ζωγράφος, που έχουν εξυμνήσει ο Ελύτης, ο Σεφέρης και τόσοι άλλοι, στα μάτια του κόσμου - που τον άκουγε να λέει και να κάνει παράδοξα πράγματα - ήταν ένας σαλός.

Τον περιγελούσαν και του έκαναν χοντρά αστεία. Τη χλεύη του κόσμου, τα πειράγματα και τις ειρωνείες για τη διαφορετικότητά του τα αντιμετώπιζε ζωγραφίζοντας ακατάπαυστα κι αφήνοντας το έργο του να μιλήσει γι’ αυτόν. Δεν απελπίστηκε, δεν δείλιασε, δεν εγκατέλειψε τη ζωγραφική ποτέ! Αυτό ήταν και το μυστικό του όπλο, όπως λέει και στο έργο, κάποια στιγμή. Αποτελεί σπάνιο παράδειγμα αστείρευτης δημιουργικότητας» αναφέρει η σκηνοθέτις Όλια Λαζαρίδου

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Θεόφιλος, FOUGARO GALLERY

Κείμενο: Σαμσών Ρακάς / Σκηνοθεσία: Όλια Λαζαρίδου / Παίζουν: Αιμιλιανή Σταυριανίδου, Αριάδνη Κωνσταντακοπούλου / Σκηνικά – κοστούμια: Κατερίνα Γιάννακα / Φωτισμός: Θωμάς Οικονομάκος

Ημερομηνίες παραστάσεων
Παρασκευή 22 Μαρτίου | 8μμ
Κυριακή 24 Μαρτίου | 7μμ
Σάββατο 30 Μαρτίου | 8μμ
Κυριακή 31 Μαρτίου | 7μμ
Πρωινές παραστάσεις για σχολεία θα δοθούν επίσης
στις 20|21|22 και 27|28|29 Μαρτίου στις 11πμ
Η παράσταση διαρκεί 70 λεπτά

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ