Ανακαλύφθηκε άστρο που περιφέρεται γύρω από τη μαύρη τρύπα του γαλαξία μας - iefimerida.gr

Ανακαλύφθηκε άστρο που περιφέρεται γύρω από τη μαύρη τρύπα του γαλαξία μας

Αμερικανοί επιστήμονες έκαναν μία ανακάλυψη κρίσιμη για την αποκάλυψη του ιστού του χωροχρόνου και της σχετικότητας. Παρατήρησαν ένα ασυνήθιστο άστρο που κινείται σε τρομερά κοντινή τροχιά γύρω από την πελώρια μαύρη τρύπα στο κέντρο του γαλαξία μας.

Το άστρο, γνωστό ως S0-102, κάνει μια πλήρη περιφορά γύρω από την μαύρη τρύπα, σε μόλις 11,5 χρόνια, λιγότερα από κάθε άλλο που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα, αφού το αμέσως κοντινότερο άστρο που είχε βρεθεί έως τώρα γύρω από την μαύρη τρύπα, ήταν το άστρο S0-2, του οποίου η πλήρης τροχιά διαρκεί 16 χρόνια.

Η μαύρη τρύπα του γαλαξία μας βρίσκεται στον αστερισμό του Τοξότη και εως τώρα έχουν βρεθεί περίπου 3.000 άστρα που περιφέρονται σε διάφορες αποστάσεις γύρω από αυτήν συνήθως με τροχιές που διαρκούν πάνω από 60 χρόνια.

Οι επιστήμονες, με επικεφαλής την καθηγήτρια αστροφυσικής Αντρέα Γκετζ του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Λος Άντζελες (UCLA), η οποία είχε ανακαλύψει το 1998 τη συγκεκριμένη μαύρη τρύπα, υποστηρίζουν ότι «το τανγκό των άστρων S0-102 και S0-2 είναι αυτό που θα αποκαλύψει για πρώτη φορά την πραγματική γεωμετρία του χώρου και του χρόνου γύρω από μια μαύρη τρύπα. Αυτή η μέτρηση δεν μπορεί να γίνει μόνο με ένα άστρο».

Οι μαύρες τρύπες έχουν τόσο υψηλή πυκνότητα, ωστε ούτε το φως, δεν μπορεί να δραπετεύσει από την ελκτική δύναμή τους και ανιχνεύονται έμμεσα, μέσω της βαρυτικής επίδρασής τους στα κοντινά άστρα. Η θεωρία γενικής σχετικότητας του Αϊνστάιν προβλέπει ότι η τεράστια μάζα των μαύρων τρυπών διαστρεβλώνει τον χωρόχρονο, αλλά τώρα είναι η πρώτη φορά που η θεωρία του θα καταστεί δυνατό να ελεγχθεί κοντά σε μια μαύρη τρύπα.

«Σήμερα, ο Αϊνστάιν βρίσκεται σε κάθε iPhone, με την έννοια ότι το σύστημα GPS δεν θα δούλευε χωρίς τη θεωρία του. Αυτό που θέλουμε να εξακριβώσουμε, είναι αν το κινητό τηλέφωνο θα δούλευε επίσης τόσο κοντά σε μια μαύρη τρύπα», δήλωσε ο ερευνητής Λίο Μέγιερ.

Το άστρο S0-102 εντοπίστηκε με τη βοήθεια ενός από τα μεγαλύτερα στον κόσμο οπτικά τηλεσκόπια, του Κεκ στο ηφαιστειακό όρος Μάουνα Κέα της Χαβάης (πρόκειται για δύο «δίδυμα» τηλεσκόπια των δέκα μέτρων το καθένα). Το άστρο αυτό, όπως και το δεύτερο κοντινότερο στη μαύρη τρύπα S0-2, έχουν ελλειπτικές τροχιές και το δεύτερο είναι 15 φορές λαμπρότερο από το πρώτο.