ΙΔΡΥΜΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΤΣΙΧΡΙΤΖΗ

Η δημοφιλής, πλέον, τέχνη Ναΐφ -Σνομπαρίστηκε όσο καμία ως αφελής και παιδική [εικόνες]

Ο όρος «ναΐφ» προέρχεται από τη γαλλική λέξη naive (αφελής)
Ο όρος «ναΐφ» προέρχεται από τη γαλλική λέξη naive (αφελής)

Ο όρος τέχνη Ναΐφ (naïve art) αντιμετωπίζεται συχνά σαν μια περιθωριακή τέχνη η οποία είναι χωρίς φόρμα (τύπο) και χωρίς ή με λίγη εκπαίδευση και φυσικά χωρίς πτυχίο του καλλιτέχνη.

Αυτό πράγματι ίσχυε πριν τον εικοστό αιώνα, αλλά τώρα υπάρχουν ακαδημίες τέχνης Ναΐφ.

Αυτή η τέχνη πλέον αναγνωρίζεται ως επίσημη τεχνοτροπία και παρουσιάζεται σε αίθουσες τέχνης σε όλο τον κόσμο.

Μία γνωριμία με αυτή την τέχνη επιχειρείται μέσα απο την πρώτη ελληνική διοργάνωση τέχνης Ναΐφ στο Ιδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή που  εγκαινιάζεται στις 14 Ιουνίου.

Η έκθεση αποτελεί τον καρπό μιας διετούς προσπάθειας που κατέβαλλαν από κοινού η ιστορικός τέχνης και ανεξάρτητη επιμελήτρια Ίρις Κρητικού και η Ελληνίδα ζωγράφος ναΐφ Ρούλη Μπούα.

Σχεδιασμένη σε αντιστοιχία με παρόμοιες διοργανώσεις Τέχνης Ναΐφ που πραγματοποιούνται πολύ συχνά στην Ευρώπη αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο, φιλοδοξεί να συσπειρώσει διακεκριμένους Ευρωπαίους και Έλληνες εκπροσώπους της πολύ ιδιαίτερης αυτής τέχνης που αγκαλιάζεται ολοένα και περισσότερο παγκοσμίως, να τους φέρει σε εξωστρεφή και γόνιμη επαφή με το φιλότεχνο κοινό, αλλά επίσης, να λειτουργήσει ως μια πρώτη πλατφόρμα ανταποδοτικής φιλοξενίας για τους πολύ σημαντικούς εικαστικούς- εκπροσώπους χωρών που ενθαρρύνουν και στηρίζουν συχνά αντίστοιχες διοργανώσεις.

Μετά την επιτυχημένη της παρουσίαση στο Μουσείο Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου (ΜΕΤΗ), παρουσιάζεται και στο αθηναϊκό κοινό με την ευγενική φιλοξενία και συνδιοργάνωση του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή.
Στην Πρώτη Ελληνική Διοργάνωση Ευρωπαϊκής Τέχνης Ναΐφ συμμετέχουν με έργα τους 12 καλλιτέχνες από την Ελλάδα καθώς και 18 καλλιτέχνες από την υπόλοιπη Ευρώπη.

Πρόθεση της επιμελήτριας αλλά και των λοιπών βασικών συντελεστών αυτής της πρωτοβουλίας είναι ασφαλώς η εξωστρέφεια και η υπογράμμιση της σημαντικότητας και μοναδικότητας της τέχνης ναΐφ, που στο εξωτερικό γίνεται συστηματικά αντικείμενο φεστιβάλ, φουάρ και διεθνών συναντήσεων.

Ο όρος «ναΐφ», προερχόμενος από τη γαλλική λέξη naive (αφελής), χαρακτηρίζεται συνήθως από μια παιδικού τύπου αφέλεια ή απλούστευση, τόσο στην επιλογή της ύλης και του θέματος όσο και στην τεχνική ή την εικαστική γραφή και χρησιμοποιείται για τα ζωγραφικά έργα που έχουν κατά κύριο λόγο γεννηθεί από ενστικτώδεις δημιουργούς, παρουσιάζοντας ελάχιστη συγγένεια -τόσο ως προς την έμπνευση όσο και ως προς την τεχνική- με τα κύρια ακαδημαϊκά εικαστικά ρεύματα της εποχής τους.
Προτείνοντας όμως έναν ολόκληρο και αυτοτελή νέο κόσμο κάθε φορά.

 Jean – Pierre Lorand (Βέλγιο)

Τα έργα των 30 συμμετεχόντων καλλιτεχνών, προσκαλούν τον θεατή σε ένα ευφραντικό ταξίδι ιστοριών και μύθων, πολύχρωμων αφηγήσεων και συμβάντων που ακροβατούν ανάμεσα στη φαντασία και την πραγματικότητα, αλλά ταυτόχρονα, επισημαίνουν την ιστορική και καλλιτεχνική αξία ενός διαχρονικού και παγκόσμιου εικαστικού ρεύματος που εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά δημοφιλές στην Ευρώπη και σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ περιλαμβάνει πολύτιμους εκπροσώπους και στην Ελλάδα.

Μανούσος Χαλκιαδάκης

Η παράδοση και η καθημερινή ζωή στην πόλη και την ύπαιθρο, οι άνθρωποι και τα ζώα, οι μυθολογικές σκηνές και τα πανηγύρια, οι γεωργικές ασχολίες, οι ρομαντικές αστικές μνήμες και τα πορτραίτα των λογοτεχνικών ηρώων, τα ειδυλλιακά εξοχικά ή νησιωτικά και θαλασσινά τοπία, αποδίδονται στην τέχνη Ναΐφ με ιδιάζουσα κλίμακα και προοπτική που θυμίζει παιδική ζωγραφική, με εντατικό τονισμό των περιγραμμάτων, έλλειψη σκίασης και εκρηκτική χρήση του πλακάτου χρώματος, και κυρίως, με αυθόρμητη παραστατική και αφηγηματική γλαφυρότητα, συνθέτοντας ένα εύγλωττο πολύχρωμο και παλλόμενο πανόραμα με ιστορική, λαογραφική και σύγχρονη αισθητική αξία.

Annemiek Knols – De Rooij (Ολλανδία)

Ευρωπαϊκές συμμετοχές: Paule Bernard Roussel (Γαλλία), Ada Breedveld (Ολλανδία), Mile Davidovic (Σερβία), Cristina De La Hoz (Ισπανία), Manuel Gomez (Ισπανία), Debora Gutman (Γερμανία), Cristina Haize (Γαλλία), Gustav Hlinka (Ρουμανία), Annemiek Knols – De Rooij (Ολλανδία), Jean – Pierre Lorand (Βέλγιο), Amedeo Marchetti (Ιταλία), Arlette Martin (Γαλλία), Gabriel Mir Medinas (Ισπανία), Alexia Molino (Ιταλία), Annunziata Orsini (Ιταλία), Ana Sanchez (Ισπανία), Anna Tengli Truchel (Πολωνία), Giuliano Zoppi (Ιταλία)

Σοφία Καλογεροπούλου

Συμμετοχές από την Ελλάδα: Αλέκος Αμφιλόχιος, Μαίρη Γαλάνη-Κρητικού, Νίκη Ελευθεριάδη, Γιώργος Ζυμαράκης, Σοφία Καλογεροπούλου, Πόλυ Κάνιστρα, Θανάσης Μπακογιώργος, Ρούλη Μπούα, Γιάννης Ξανθούλης, Γιάννης Παπαδόπουλος, Μαρία Φιοράκη, Μανούσος Χαλκιαδάκης.

Giuliano Zoppi (Ιταλία)Γιώργος Ζυμαράκης

Εγκαίνια έκθεσης: Πέμπτη 14 Ιουνίου, στις 20.00
Διάρκεια έκθεσης: 14 Ιουνίου – 4 Ιουλίου
Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού

Γιώργος Ζυμαράκης

ΙΔΡΥΜΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΤΣΙΧΡΙΤΖΗ Κασσαβέτη 18, Κηφισιά,  
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Σάββατο 10.00-17.00
Τηλ.: 2108019975

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.