Ο «αδύναμος κρίκος» της γερμανικής οικονομίας - iefimerida.gr

Ο «αδύναμος κρίκος» της γερμανικής οικονομίας

Πηγή: AP Photo/Michael Probst
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Μπορεί η γερμανική οικονομία να μοιάζει με καλοκουρδισμένη μηχανή, που λειτουργεί έχοντας ως βασικό καύσιμο την ανταγωνιστικότητα και την αποδοτικότητα, αλλά μία πιο κοντινή ματιά αποκαλύπτει σοβαρά προβλήματα σε έναν κρίσιμο τομέα...

Θεωρείται η ατμομηχανή της Ευρώπης. Κι όμως... οι ευρυζωνικές ταχύτητες είναι πιο αργές στη Γερμανία απ’ ό,τι σε πολλές λιγότερο ανεπτυγμένες γειτονικές χώρες και πολλά σχολεία της χώρας πάσχουν σε επίπεδο τεχνολογικών υποδομών και εξοπλισμού.

Το ίδιο και οι αυτοκινητόδρομοι: Το 2017, το γερμανικό οδικό δίκτυο υποχώρησε στην 16η θέση της παγκόσμιας κατάταξης για την ανταγωνιστικότητα του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ. Οι ειδικοί, μάλιστα, προειδοποιούν ότι η Γερμανία κινδυνεύει να μείνει πίσω, αν δεν επενδύσει περισσότερα χρήματα στις υποδομές της, κάτι που η Αγκελα Μέρκελ, η οποία κατάφερε χθες να εκλεγεί για τέταρτη θητεία, λέει ότι έχει λάβει σοβαρά υπόψη.

Οπως σημειώνει σε άρθρο του το CNN, η Γερμανία έχει επικριθεί πολλάκις από τους γείτονές της επειδή εξάγει περισσότερα απ’ ό,τι εισάγει, μια δυναμική που δυσχεραίνει τον έλεγχο των εμπορικών ελλειμμάτων τους, αλλά και τις προσπάθειές τους να παραμείνουν ανταγωνιστικές.

Μια αύξηση των δαπανών της γερμανικής κυβέρνησης, π.χ. για υποδομές, θα λειτουργούσε τονωτικά τόσο για την οικονομία όσο και για τις επιχειρηματικές δαπάνες. Σε αντίθετη περίπτωση, οι Γερμανοί καταναλωτές μπορεί να αρχίσουν σταδιακά να δαπανούν περισσότερα χρήματα για ξένες υπηρεσίες και εισαγόμενα αγαθά, κάτι που θα έχει μελλοντικά αρνητικό αντίκτυπο στο εμπορικό πλεόνασμα της χώρας.

Οι επενδύσεις αυξάνονται με μέσο ρυθμό της τάξης του 4,5% τα τελευταία δύο χρόνια, αλλά οι δαπάνες για υποδομές ως ποσοστό της οικονομίας (2,1%) παραμένουν σημαντικά χαμηλότερες απ’ ό,τι σε άλλες εύπορες χώρες της Δύσης, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, της Βρετανίας, της Γαλλίας, του Καναδά και της Σουηδίας.

«Οι δημόσιες επενδύσεις είναι ένας καλός τρόπος να ενθαρρύνει κανείς τη ζήτηση», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Stephen Brown, οικονομολόγος της Capital Economics, συμπληρώνοντας ότι η Γερμανία δεν αναγνωρίζει ότι θα μπορούσε να υπάρχει μια σύνδεση... μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων.

Παρ’ όλα αυτά, η γερμανική κυβέρνηση, θέλοντας να αποφύγει ένα δημοσιονομικό έλλειμμα, εμφανίζεται απρόθυμη να προχωρήσει σε σημαντική αύξηση των δαπανών. Είναι ενδεικτικό ότι το 2016, η Γερμανία επένδυσε κάτι παραπάνω από 66 δισ. ευρώ σε υποδομές όπως οι δρόμοι, οι εγκαταστάσεις για παιδιά, τα ενεργειακά αποδοτικά κτήρια και οι δημόσιες συγκοινωνίες, ενώ, συγκριτικά, η Ρωσία εκτιμάται ότι δαπάνησε μόνο για τους Ολυμπιακούς του Σότσι 50 δισ. δολάρια.

Σύμφωνα με τον Holger Schmieding, επικεφαλής οικονομολόγο της γερμανικής Berenberg Bank, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση προσπαθεί να κατευθύνει περισσότερα χρήματα στις περιοχές που αντιμετωπίζουν τα σοβαρότερα προβλήματα υποδομών, αλλά η πρόοδος είναι αργή.

«Είναι μια πολύ ανεπτυγμένη χώρα με πολλούς κανόνες», λέει και προσθέτει: «Ο ρυθμός με τον οποίο μπορείς να αυξήσεις τις δαπάνες είναι στην πραγματικότητα αργός».

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ