Από τον Μάντζαρο στον Καλαφάτη και την Όπερα: Νέοι συνθέτες παρουσιάζουν έργα τους - iefimerida.gr

Από τον Μάντζαρο στον Καλαφάτη και την Όπερα: Νέοι συνθέτες παρουσιάζουν έργα τους

NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Για δωδέκατη συνεχή χρονιά πραγματοποιούνται οι «Ελληνικές Μουσικές Γιορτές», ένας κύκλος συναυλιών που συνοδεύεται από ένα σχετικό συνέδριο. Φετινό θέμα «Ελλάδα και όπερα».

Οι εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν από 21 Απριλίου έως 12 Ιουνίου στο Ωδείο Αθηνών, το Μουσείο Μπενάκη, το Παλλάς, στα στούντιο της ΕΡΤ και το Αμφιθέατρο Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, όπου και θα πραγματοποιηθεί το συνέδριο.

Οι Ελληνικές Μουσικές Γιορτές, στα 12 χρόνια ζωής τους, τίμησαν και ανέδειξαν ποικιλοτρόπως τη νεοελληνική λυρική παραγωγή. Παρουσίασαν συναυλιακά -αναγκαστικά λόγω κόστους- 11 πλήρεις όπερες (7 με ορχήστρα και 4 με πιάνο), αποσπάσματα από άλλες 11, καθώς και μέρη από 3 παιδικά λυρικοθεατρικά έργα.
Το 2009 στο πλαίσιο του 5ου κύκλου των ΕΜΓ, σε συνεργασία με την Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» είχαν οργανώσει συνέδριο με θέμα την Ελληνική μουσική δημιουργία για το λυρικό θέατρο και άλλες παραστατικές τέχνες. Φέτος, με αφορμή τα πολυαναμενόμενα εγκαίνια του νέου κτηρίου που θα στεγάσει τη Λυρική, δίδεται βάρος στην αγνοημένη νεοελληνική λυρική παράδοση, με την παρουσίαση στις τρεις ορχηστρικές συναυλίες τριών λυρικών έργων, εκ των οποίων τα δύο σε πρώτη εκτέλεση το δε τρίτο μετά από σιωπή εξήντα χρόνων (Σ. Σαμάρα, Πριγκίπισσα της Σασσώνος).

Οι στόχοι των Γιορτών, σταθεροί από την αρχή τους το 2005 ως τα σήμερα, συνίστανται και φέτος:

  • Στη γνωριμία μουσικών και κοινού με τη νεοελληνική μουσική παράδοση που έχει ηλικία πάνω από 200 χρόνια και στην κατά το δυνατόν εμβάθυνση σ' αυτήν.
  • Στη σύνθεση νέων έργων. - Στην παροχή βήματος για να αναδειχθούν οι νέοι συνθέτες.
  • Στην ανάδειξη των ζητημάτων και προβλημάτων της μουσικής μας ζωής κατά τρόπο πολύπλευρο επιστημονικά και πρακτικά.

Όπως δηλώνει η «ψυχή» των Γιορτών, ο μαέστρος Βύρων Φιδετζής, «στην επιδίωξή μας να παρουσιαστούν νέα έργα συμπεριλάβαμε στον 12ο κύκλο των Γιορτών σειρά συνθέσεων που θα παρουσιαστούν σε α' παγκόσμια εκτέλεση, όπως: Από μεν τους νεότερους συνθέτες, τα κουαρτέτα εγχόρδων των Μ. Γρηγορίου και Ι. Παπαδάτου, τα κατά Μάρκον Πάθη του Φ. Τσαλαχούρη και οι τρεις σονάτες για βιολοντσέλο και πιάνο των Μπ. Κανά, Κ. Λυγνού και Φ. Τσαλαχούρη. Από δε τους παλαιότερους, οι όπερες των Π. Καρρέρ Fior di Maria (Μαριάνθη) και Δ. Λιάλιου Johannisnacht, με τη Νύχτα Άϊ –Γιαννιού».

Θεματικό συνέδριο
Για το φετινό συνέδριο ορίστηκε το θέμα «Ελλάδα και Όπερα». Πρόθεση των διοργανωτών του συνεδρίου (ΕΜΓ, Τμήματα Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών και Ιονίου Πανεπιστημίου, Ένωση Ελλήνων Μουσουργών) είναι να εξεταστεί το θέμα κατά το δυνατόν από κάθε πλευρά: ιστορική, κοινωνική, θεωρητική, τεχνική και καλλιτεχνική. Για το λόγο αυτό ο κύκλος των εισηγητών είναι ευρύτατος και συμπεριλαμβάνει τόσο ιστορικούς και θεωρητικούς μουσικολόγους όσο και συνθέτες, μαέστρους, λυρικούς τραγουδιστές, σκηνοθέτες και σκηνογράφους.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Πέμπτη 21 Απριλίου, Αίθουσα «Άρης Γαρουφαλής» Ωδείου Αθηνών 20.30
Συναυλία κουαρτέτου εγχόρδων L’ ANIMA: Στέλλα Τσάνη 1ο βιολί Μπρουνίλντα Ευγενία Μάλο 2ο βιολί Ηλίας Σδούκος βιόλα Λευκή Κολοβού βιολοντσέλο Το πρόγραμμα: Βασίλη Καλαφάτη (1869 - 1942): 2ο Κουαρτέτο εγχόρδων σε Φα μείζονα, σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση (1906/7 – 1937) - Αντίοχου Ευαγγελάτου (1903 – 1981): Κουαρτέτο εγχόρδων σε λα ελάσσονα (1930)
-Μιχάλη Γρηγορίου(1947): «Aσκήσεις ύφους ΙΙ» για κουαρτέτο εγχόρδων έργο 102 (2015) -Ιωσήφ Παπαδάτου (1960): «Αρκαδία» για κουαρτέτο εγχόρδων έργο 107 (2-15/16)

Κυριακή 24 Απριλίου Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, στις.20.30
Φίλιππου Τσαλαχούρη (1969): «Κατά Μάρκον Πάθη» έργο 94 (2015), σε πρώτη παγκόσμια παρουσίαση
Για μονωδούς, μικτή χορωδία, γυναικεία χορωδία και ενόργανο σύνολο.
Στάσιμα: Γιώργος Ψάλτης
Άγγελος Χονδρογιάνης, βαρύτονος, Βασίλης Ασημακόπουλος, μπάσος , Νίκος Ζιάζιαρης, βαρύτονος, Λήδα Δημητριάδη, σοπράνο, Ευγενία Καλοφώνου, μεσόφωνος.
Συμμετέχουν: -Η Μικτή Χορωδία Οργανισμού Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος σε διδασκαλία Δημήτρη Μπουζάνη
-Το Γυναικείο Φωνητικό Σύνολο Δήμου Κορινθίων «Opus Femina» σε διδασκαλία Φάλιας Παπαγιαννοπούλου
-Κουαρτέτο εγχόρδων αποτελούμενο απ’ τους: Θεανώ Παπαδάκη 1ο βιολί Νεφέλη Αλεξούδη 2ο βιολί Κατερίνα Κόρδη βιόλα Λυδία Παναγιωταρέα βιολοντσέλο Oι μουσικοί: Γιώργος Σκορδίλης κλαρινέτο, Αλέξης Ντιαμάντ πιάνο
Δημήτρης Καματερός όργανο, Δάφνη Ανδρεάδη κρουστά. Διεύθυνση: Φίλιππος Τσαλαχούρης

Δευτέρα 9 Μαίου, Αίθουσα «Άρης Γαρουφαλής» Ωδείου Αθηνών. 20.30
Ξενόγλωσσα τραγούδια Ελλήνων συνθετών με τις: Μαριμέλ Χρύση και Ρόζα Πουλημένου, τραγούδι και τον Δημήτρη Γιάκα στο πιάνο. Πρόγραμμα: -. Νικόλαου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου (1795 -1872): Pensieri musicali (Francesco Petrarca).
-I. Παύλου Καρρέρ (1829 – 1896): Un notte sul Pireo (Giuseppe Regaldi) - Αλέξανδρου Γκρεκ (1876 – 1959): Chioma nera! (O. Giordano)
- Ελένης Λαμπίρη (1888 – 1960): Al vento (Luigi Siciliani).
-.Ευάγγελου Κόκκορη (1951): La pioggia e il tuo vestito… (Corrado Govoni) - Πέτρου Πετρίδη (1892 – 1977): To Daffodils (Robert Herrick) - Δημητρίου Λιάλιου (1869 – 1940): A song of spring (Christophor Sandemann) -Ναπολέοντος Λαμπελέτ (1864 – 1932): The last waltz (Arthur Cleveland)
- Αργύρη Κουνάδη (1924 – 2011): Τρία τραγούδια σε ποίηση Richard Wagner Volkslied, Schwalbenlied Widmung

Πέμπτη 12 Μαϊου, Αίθουσα «Άρης Γαρουφαλής» Ωδείου Αθηνών,20.30.
Συναυλία του Συνόλου Φεστιβάλ Ιονίων Νήσων (Γκρέτα Παπά βιολί, Ηλίας Σδούκος βιόλα, Μαρίνα Κολοβού βιολοντσέλο, Ana Chifu φλάουτο, Κώστας Τζέκος κλαρινέτο και Στέφανος Νάσος πιάνο, σε διεύθυνση Χρήστου Κολοβού). Πρόγραμμα:
- Παρασκευής Ματσούκα (1973): Erika Rikby - Δημήτρη Δοξάκη (1971): Ανοιξιάτικο χιόνι
- Σπύρου Γραμματικού (1976): Chamber music - Ηλιάνας Καραλίγκα (1988): Obstacles - Χρήστου Παρίντα (1979): Slang Style - Ειρήνης Χατζηθέμελη (1975): escape - Ηλία Ησαία (1989): GyRation - Σπυρίδωνος Ρουβά (1977): 6x6 - Παναγιώτη Αποστόλου (1975): Idee fixe

Δευτέρα 16 Μαίου, Θέατρο «Παλλάς» ,20.30.
Συναυλία με τη Συμφωνική Ορχήστρα και τη μικτή χορωδία του Δήμου Αθηναίων σε διδασκαλία Σταύρου Μπερή. Συμμετέχει επίσης η Χορωδία του Μουσικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών σε διδασκαλία Νίκου Μαλιάρα. Μουσική διδασκαλία: Δημήτρης Γιάκας. Διεύθυνση: Βύρων Φιδετζής
Πρόγραμμα: - Πέτρου Πετρίδη (1892 – 1977): Πρελούδιο απ’ την όπερα «Ζεμφύρα» (πρώτη εκδοχή 1922-1928) σε α΄ πανελλήνια εκτέλεση. - Μανώλη Καλομοίρη (1883 -1962): Πρόλογος απ’ την όπερα « Τα ξωτικά νερά» (1951). Σολίστ: Κατερίνα Κουφοχρήστου (Πουλί), Χρυσάνθη Σπιτάδη (Αφηγήτρια) - Σπύρου Σαμάρα (1861- 1917): Ουγγρική Ραψωδία απ’ όπερα «Λιονέλλα» (1891). - Δημητρίου Λιάλιου (1869 – 1940): «Johannisnacht» («Νύχτα Αϊ Γιαννιού») Μονόπρακτο μουσικό παραμύθι σε ποίηση Gustav Schwabenmayer (περίπου1895/7). Α’ παγκόσμια παρουσίαση σε συναυλιακή μορφή και στο πρωτότυπο γερμανικό κείμενο. Σολίστ: Κατερίνα Κουφοχρήστου (1η Νεράϊδα) Σταματία Μολλούδη (2η Νεράϊδα) Χρυσάνθη Σπιτάδη (3η Νεράϊδα) Σοφία Κυανίδου (Γκέρτρουντ) Γιάννης Χριστόπουλος (Κουρτ) Κωστής Ρασιδάκις (Χούνουλφ)
Πέτρος Μαγουλάς (Πνεύμα της λίμνης) Τρείς χωρικοί (απ’ τη χορωδία) i

Παρασκευή 27 Μαίου, Θέατρο «Παλλάς», 20.30.
Συναυλία με τη Συμφωνική Ορχήστρα και τη μικτή χορωδία του Δήμου Αθηναίων σε διδασκαλία Σταύρου Μπερή. Μουσική διδασκαλία: Μιχάλης Παπαπέτρου. Διεύθυνση: Ανδρέας Τσελίκας
Σπύρου Σαμάρα (1861 – 1917): «Η πριγκίπισσα της Σασσώνος» (1915), οπερέτα σε τρεις πράξεις και σε κείμενο των Νικολάου Ι. Λάσκαρη και Πολυβίου Δημητρακοπούλου. Δραματουργία: Αλέξανδρος Ευκλείδης. Σολίστ: Σοφία Κυανίδου (Ντόλλυ) Λητώ Μεσσήνη (Μπέττυ) Βαγγέλης Χατζησίμος (Καπετάν Βάγγος) Χάρης Ανδριανός (Πέτρος) Δημήτρης Πακσόγλου (Παρασκευάς) Μαρία Βλαχοπούλου (Μις Σαμπούκω) Δημήτρης Σιγαλός (Σινιόρ Σιροπέτι) Μιχάλης Ψύρρας (Δον Αλόντζο) Κώστας Ντότσικας (Φον Κράπφεν) Φλώρα Τζίνη (Φωνή γυναίκας), 4 υπουργοί (απ’ τη χορωδία).

Πέμπτη 2 Ιουνίου, Αίθουσα «Άρης Γαρουφαλής» Ωδείου Αθηνών, 20.30
Συναυλία για βιολοντσέλο και πιάνο
Πρόγραμμα: Τρείς Σονάτες για βιολοντσέλο και πιάνο σε α΄παγκόσμια εκτέλεση:
- Μπάμπη Κανά (1952): Σονάτα σε ντο έργο 56, σε 3 μέρη (2014/15) - Κωνσταντίνου Λυγνού (1948): Σονάτα σε 3 μέρη (2013/15) - Φίλιππου Τσαλαχούρη (1969): 2η Σονάτα έργο 89, σε 4 μέρη (2014)
Ισίδωρος Σιδέρης βιολοντσέλο, Στέφανος Νάσος πιάνο

Σάββατο 4 Ιουνίου, Studio C της ΕΡΤ,21.00
Συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας και των Χορωδιών της ΕΡΤ και του Μουσικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών. Διδασκαλία χορωδιών: Νίκος Μαλιάρας. Μουσική διδασκαλία: Δημήτρης Γιάκας. Διεύθυνση: Βύρων Φιδετζής
Παύλου Καρρέρ (1829 – 1896): «Fior di Maria» («Μαριάνθη») ή «Τα μυστήρια των Παρισίων» (1868) Όπερα σε τέσσερις πράξεις Κείμενο: Giovanni Caccialupi, πάνω στο μυθιστόρημα του Eugeene Sue «Τα Μυστήρια των Παρισίων» (1842/43) Νέα ενορχήστρωση Β. Φιδετζή (2015) σε συναυλιακή μορφή και σε α΄ παγκόσμια εκτέλεση. Σολίστ: Σοφία Κυανίδου (Μαριάνθη ή η τραγουδίστρια Πιγκριόττα, κόρη
του Ροδόλφου), Μαρίνα Φιδέλη (Σάρα, χήρα του κόμη Μακ Γκρεκόρ, μητέρα της Μαριάνθης), Λυδία Ζερβάνου (Τσιβέτα-Κουκουβάγια, μισότυφλη συνεργός κακοποιών και φονιάδων), Δημήτρης Σιγαλός (Ιάκωβος Φερράντ, συμβολαιογράφος), Γιάννης Καλύβας (Τομ Σέϊτον, ο αδελφός της Σάρας), Διονύσης Σούρμπης (Ροδόλφος, δούκας του Γκέρολσταϊν), Κωνσταντίνος Κατσάρας (‘Ανσελμο Ντουρεσνέλ ή «Ο Δάσκαλος», κλέφτης και φονιάς), Τίμος Σιρλαντζής (Αντεροβγάλτης, διαβόητος κακοποιός).

10/11/12 Ιουνίου, Αμφιθέατρο Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου.
Συνέδριο: «Ελλάδα και Όπερα».
Οργάνωση: Ελληνικές Μουσικές Γιορτές, Τμήμα Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών, Τμήμα Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου, Ένωση Ελλήνων Μουσουργών και Ελληνική Μουσικολογική Εταιρεία.
Στο κλείσιμο του συνεδρίου, συναυλία της ανδρικής χορωδίας της Εμπορικής Τραπέζης με ελληνικά χορωδιακά έργα. Διευθύνει ο Σταύρος Μπερής.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ