ΠΡΩΤΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΣΤΟ PUBLIC

Νεαρό άσπρο ελάφι: Το νέο μυθιστόρημα του Χρήστου Χωμενίδη

Νεαρό άσπρο ελάφι: Το νέο μυθιστόρημα του Χρήστου Χωμενίδη

Στο νέο του μυθιστόρημα ο συγγραφέας Χρήστος Χωμενίδης επιχειρεί μια κατάδυση στο παρελθόν, «στις παιδικές μας συγκινήσεις, στους εφηβικούς μας έρωτες, στις ενήλικες πανωλεθρίες μας», όπως πολύ χαρακτηριστικά σημειώνει ο ίδιος.

Κυκλοφορεί την Πέμπτη 24 Μαρτίου από τις εκδόσεις Πατάκη. 

Τι είναι το άσπρο ελάφι; 
«Αδυνατώ –μου είναι απλώς αδύνατον– να αποδώσω με λέξεις την ομορφιά του. Έχει τα πιο βελούδινα μάτια του κόσμου. Το στιλπνότερο τρίχωμα. Το πιο χορευτικό βάδισμα. Και ήταν στ’ αλήθεια κάτασπρο, εκτυφλωτικά λευκό, με μιαν ελάχιστη μονάχα κανελιά κηλίδα, σε σχήμα καρδιάς, στο εμπρός αριστερό του γόνατο». 

Ο Μηνάς Αβλάμης, πρώην συγγραφέας, όπως επιμένει ο ίδιος να χαρακτηρίζει τον εαυτό του, έχει αποτραβηχτεί στο νησί της Κέρκυρας. Έχει περιορίσει τον κόσμο του σε τριάντα οικοδομικά τετράγωνα και ζει μια καθημερινότητα σχεδόν βαρετή: μπαρ, καπνοπωλείο, μαγειρείο, πάλι μπαρ. Μοναδικές του συγκινήσεις, τα βράδια της Τρίτης που παίζει πόκα με τους μετρημένους ντόπιους φίλους του και τα βράδια της Παρασκευής που τρυπώνει στο σπίτι και στο κρεβάτι της μικροπαντρεμένης Θάλειας. 

Ο πρώην συγγραφέας ζει από την ρευστοποίηση της πατρικής του περιουσίας και τις οικονομίες από τα συγγραφικά δικαιώματα του έργου του και έχει υπολογίσει ότι με μια μετρημένη ζωή τα χρήματα θα του φτάσουν μέχρι τα 72. Έτσι κι αλλιώς δεν έχει σκοπό να ζήσει παραπάνω. Με τα χρόνια ο Αβλάμης έχει μάθει να αντιμετωπίζει τον εαυτό του, όπως και όλους τους άλλους, «από την ίδια ακριβώς απόσταση, με την ίδια –ευλογημένη ίσως– ψυχρότητα». Κι αυτό είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά του. 

Μια μέρα χτυπάει το τηλέφωνό του και μια κυρία από τον Φιλαναγνωστικό Σύλλογο Κυδωνίας τον προσκαλεί σε μια τιμητική βραδιά. Ο Αβλάμης στην αρχή νομίζει ότι κάποιος του κάνει πλάκα· έχει παρατήσει τη συγγραφή εδώ και πολλά χρόνια, τα βιβλία του δεν κυκλοφορούν πια. Η Γιάννα Μηλιώνη τον διαβεβαιώνει ότι η πρόταση είναι πέρα για πέρα αληθινή. Στην Κυδωνία τα βιβλία του εξακολουθούν να κυκλοφορούν και οι κάτοικοι τα διαβάζουν με πραγματική αφοσίωση. Του τονίζει ότι όλα τα έξοδα του ταξιδιού του θα είναι πληρωμένα (έχει ήδη κλείσει τα αεροπορικά εισιτήρια) ενώ του τάζει νεαρό άσπρο ελάφι για το επίσημο δείπνο. 

Μετά από πολλούς δισταγμούς, τους οποίους διαλύει ξαφνικά  η αναφορά στο άσπρο ελάφι που ο ίδιος είχε την τύχη να δοκιμάσει μία και μοναδική φορά στη ζωή του, ο Αβλάμης δέχεται την πρόσκληση να επισκεφτεί την άγνωστη Κυδωνία. 

Και το ταξίδι ξεκινάει… 

Στη Νέκυια, την εντεκάτη ραψωδία της Οδύσσειας, ο πολυμήχανος Οδυσσέας, μετά από εντολή της Κίρκης, πραγματοποιεί ένα αλλόκοτο ταξίδι. Κατεβαίνει στον σκοτεινό Άδη συναντάει τους νεκρούς του και συνομιλεί μαζί τους. Στο μυθιστόρημα του Χρήστου Χωμενίδη, ο Μηνάς Αβλάμης ταξιδεύει στη φανταστική Κυδωνία, έναν αλλόκοτο από όλες τις απόψεις τόπο όπου τίποτε δεν είναι όπως φαίνεται. 

Το «Νεαρό άσπρο ελάφι» είναι μια σύγχρονη Νέκυια· ο Μηνάς Αβλάμης συναντάει τους δικούς του νεκρούς, τα δικά του φαντάσματα. Ο ήρωας θα  επιχειρήσει μια πολύ βαθιά και πολύ προσωπική κατάδυση στο παρελθόν και θα θυμηθεί πρόσωπα και πράγματα από καιρό ξεχασμένα. Στη διάρκεια του ταξιδιού, ο Μηνάς θα μιλήσει για όλη του τη ζωή, όπως δεν είχε κάνει ποτέ μέχρι τώρα. Θα θυμηθεί τα παιδικά και τα εφηβικά του χρόνια, τους λόγους που τον οδήγησαν στη συγγραφή, την πρώτη του μεγάλη επιτυχία, που ήρθε πολύ νωρίς και του χάρισε χρήμα και δόξα, τα ανέμελα χρόνια της νιότης που ζούσε σαν να μην υπάρχει αύριο, αλλά και τις σχέσεις του με τους γονείς του, την αδερφή του και τις γυναίκες. 

Σε μια από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές του βιβλίου, θα κατανοήσει, θα κλάψει πικρά και θα συγχωρέσει τους γονείς του. Στη συνέχεια, θα συμφιλιωθεί με το παρελθόν, θα θυμηθεί τον μεγάλο έρωτα της ζωής του, τον οποίο εγκατέλειψε χωρίς κανένα δισταγμό όταν εκείνη απαίτησε να μην εκδώσει το βιβλίο που της είχε αφιερώσει, θα έρθει αντιμέτωπος με τους φόβους και τα τραγικά λάθη του και θα αναμετρηθεί με τις δικές του Ερινύες. 

Μπορεί το μυθικό άσπρο ελάφι να είναι η δική του λύτρωση; 

Το «Σοφό παιδί» είναι εδώ
Μετά την πολυβραβευμένη «Νίκη» του, ένα βιβλίο που ξέφυγε από τη θεματολογία των προηγούμενων έργων του και ίσως ξένισε τους πιστούς αναγνώστες του, ο Χρήστος Χωμενίδης επιστρέφει με ένα μυθιστόρημα στο οποίο αναγνωρίζει κανείς τα βασικά χαρακτηριστικά των παλαιότερων βιβλίων του: τον σχεδόν απόμακρο ήρωα που παρατηρεί, σκέφτεται και αφηγείται τα πάντα, τα αλλόκοτα μέρη, τα παράξενα γεγονότα, τους περίεργους χαρακτήρες, τις σχεδόν σουρεαλιστικές καταστάσεις. Την ίδια στιγμή, ο συγγραφέας καταφέρνει να σχολιάσει με εύστοχο τρόπο πλευρές της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας,  να εκφράσει την υπαρξιακή αγωνία κάθε άνθρωπου και την ανάγκη του για εξιλέωση. Ο Χωμενίδης παραμένει ένας χαρισματικός αφηγητής που καταφέρνει να παρασύρει τον αναγνώστη του με τις ανεξάντλητες ιστορίες του, το ανατρεπτικό χιούμορ, τον υπόγειο κυνισμό του. 

Το «Νεαρό άσπρο ελάφι» είναι ένα μυθιστόρημα που θα συγκινήσει όλους όσους ανήκουν σε εκείνη τη γενιά που ενηλικιώθηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και έζησε από πρώτο χέρι την τρελή ανεμελιά της δεκαετίας του ’90, την εποχή που «Η Ελλάδα διατελούσε σε μαζική φαντασίωση» όπως πολύ χαρακτηριστικά παραδέχεται κάποια στιγμή ο Μηνάς Αβλάμης.

Στο «Νεαρό άσπρο ελάφι» κάθε αναγνώστης θα βρει κομμάτια του εαυτού του. 

Η πρώτη παρουσίαση του βιβλίου θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 28 Μαρτίου, στις 21:00. 
Στο Public στην Πλατεία Συντάγματος. 
Με τον Χρήστο Χωμενίδη θα συνομιλήσουν ο Γιάννης Ζέρβας, καθηγητής Ψυχιατρικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ο δημοσιογράφος Μάκης Προβατάς
Αποσπάσματα θα διαβάσει ο ηθοποιός Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης. 

INFO
Δευτέρα 28 Μαρτίου 2016, ώρα 21:00
Public Café, 5ος όροφος, Σύνταγμα
Είσοδος ελεύθερη 

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.