Με μια... «τρυπούλα» 69 εκατ. ευρώ ξεκίνησε το 2016 για το υπουργείο Οικονομικών, καθώς οι εισπράξεις δεν κατάφεραν να περάσουν πάνω από τον πήχη που είχε θέσει το οικονομικό επιτελείο.
Αν και ο Ιανουάριος ήταν «ενισχυμένος»- θεωρητικά- με τα έσοδα από την 4η δόση του ΕΝΦΙΑ, κάτι δεν πήγε όπως τα υπολόγιζαν στο υπουργείο Οικονομικών, με αποτέλεσμα να γίνει. ποδαρικό με υστέρηση εσόδων. Αν και αυτή η. αστοχία θεωρείται αμελητέα μπροστά στα 4,007 δις ευρώ που έπρεπε να εισπραχθούν, δεν παύει να προβληματίζει, καθώς ενισχύει τα επιχειρήματα των δανειστών περί υποαπόδοσης κάποιων από τα φορολογικά μέτρα που ήδη «τρέχουν» από το καλοκαίρι ή κάποιων από αυτά που ψηφίστηκαν το Φθινόπωρο όπως η αύξηση του φόρου στα τυχερά παιχνίδια του ΟΠΑΠ.
Δύο είναι οι εστίες κινδύνου για τα προβλεπόμενα έσοδα του Προϋπολογισμού. Η πρώτη έχει να κάνει με την υποαπόδοση του ΦΠΑ, είτε λόγω χαμηλότερης κατανάλωσης είτε λόγω πιο αδύναμης εισπραξιμότητας. Το υπουργείο Οικονομικών προσδοκά 14,376 δις ευρώ στο σύνολο της χρονιάς, δηλαδή περίπου 850 εκατ. ευρώ παραπάνω από το 2015, ποντάροντας κυρίως στην αύξηση των συντελεστών. Ωστόσο, τα στοιχεία από το μέτωπο της αγοράς χαρακτηρίζονται ανησυχητικά, με δεδομένο ότι οι λιανικές πωλήσεις εξακολουθούν να καταγράφουν μείωση, ακόμα και σε πεδία όπου οι δαπάνες των νοικοκυριών χαρακτηρίζονται ανελαστικές. Είναι ενδεικτικό ότι οι πωλήσεις στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων σημείωσαν πτώση 7,1%, ενώ και στα πολυκαταστήματα καταγράφηκε πτώση πωλήσεων κατά 5,1%.
Η άλλη μεγάλη εστία κινδύνου είναι οι σταθερά χαμηλές διεθνείς τιμές των καυσίμων, που κρατάνε χαμηλά και τις εγχώριες λιανικές τιμές. Το βασικό σενάριο του Προϋπολογισμού προβλέπει διεθνείς τιμές γύρω στα 50 δολάρια το βαρέλι, ωστόσο, οι τιμές «παίζουν» στα επίπεδα των 30 δολαρίων, συμπιέζοντας και τις εγχώριες τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου. Το υπουργείο Οικονομικών έχει προϋπολογίσει περίπου τα ίδια έσοδα ΦΠΑ και ΕΦΚ από τα πετρελαιοειδή, εκτιμώντας ότι η αύξηση της κατανάλωσης θα «απορροφήσει» τις απώλειες από τις χαμηλότερες λιανικές τιμές, αλλά μέχρι τώρα δεν δικαιώνεται αν λάβει κανείς υπόψιν ότι οι λιανικές πωλήσεις καυσίμων εξακολουθούν να σημειώνουν πτώση 4-5%.