Ενα πλούσιο ντοκιμαντέρ για την παθιασμένη συλλέκτρια και τις στενές σχέσεις της με τους αγαπημένους καλλιτέχνες της. Δείτε στο τρέιλερ σε ρόλο-έκπληξη τον... Ρόμπερτ Ντε Νίρο.
Προβάλλεται αυτή την εβδομάδα στο Λονδίνο και έχει ως θέμα του την πλούσια οικογένειά της, τη ζωή της, τη σχέση της με την τέχνη. Η Πέγκι Γκούγκενχαϊμ, Αμερικανίδα, εβραϊκής καταγωγής, έζησε μια ταραχώδη ζωή και στολίστηκε με πλήθος κουτσομπολίστικων κατηγοριών για «έμφυτη φιλαργυρία», σεξουαλική «αδηφαγία», εγκληματική «γονική αμέλεια», χαμηλή αυτοεκτίμηση και αίσθημα κατωτερότητας...
Η Πέγκι πράγματι δεν είχε σταθερή ερωτική ζωή, πράγματι εγκατάλειψε άντρα και παιδιά, πράγματι εκλιπάρησε έναν άλλο άντρα να κοιμηθεί μαζί της, περιμένοντας για μερόνυχτα καθισμένη σε μία καρέκλα έξω από το δωμάτιο του ξενοδοχείου του. Για την ιστορία ο άντρας αυτός ήταν ο Σάμιουελ Μπέκετ και η πόρτα του υπνοδωματίου του δεν άνοιξε ποτέ.
Τελικά η «παρασκηνιακή» ζωή της ως διαρκώς περιπλανώμενης και απελευθερωμένης γυναίκας είχε γίνει αντικείμενο τέτοιου κουτσομπολιού, κακολογίας, δυσφήμησης και τέρψης, ώστε -όσο ζούσε τουλάχιστον- η φήμη αυτή επισκίαζε την επιρροή της ως ευεργέτιδας ζωγράφων και γλυπτών.
Ο πνιγμός στον Τιτανικό και το Παρίσι
H Πέγκι Γκούγκενχαϊμ γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη στις 26 Αυγούστου 1898. Σύμφωνα με την οικογενειακή παράδοση, όφειλε μόλις ενηλικιωνόταν να παντρευτεί ένα μέλος της νεοϋορκέζικης εβραϊκής ελίτ και να ασχοληθεί με την ανατροφή των παιδιών της και τις αγαθοεργίες. Ομως δεν έγιναν έτσι τα πράγματα. Το σοκ που υπέστη από τον πνιγμό του πατέρα της στον Τιτανικό το 1912 και η άτυπη γκετοποίηση που ένιωθε να δημιουργείται για τους Εβραίους στη Νέα Υόρκη εκείνη την εποχή, την ώθησαν να τα μαζέψει και να φύγει για το Παρίσι, το 1919.
Εκεί παντρεύτηκε τον εικαστικό και λογοτέχνη Λορενς Βάιλ, έκανε δύο παιδιά και μπήκε χάρη σ'αυτόν μέσα στον κόσμο της τέχνης – αρχίζοντας από τη λογοτεχνία. Με ποιον τρόπο; Αρχισε να εκχωρεί επιδόματα σε συγγραφείς που της άρεσαν, όπως η Εμμα Γκόλντμαν. Το 1928 εγκατέλειψε σύζυγο και παιδιά και πήγε να ζήσει στο Λονδίνο με τον Αγγλο συγγραφέα, Τζον Χολμς. Εκεί το 1938 άνοιξε και την πρώτη της γκαλερί με επιμελητή τον Μαρσέλ Ντυσάν. Η πρώτη έκθεση ήταν του Κοκτώ. Ακολούθησαν του Καντίνσκι, του Μπρανκούζι, του Αρπ, του Μουρ και άλλων. Τότε η Πέγκι άρχισε και η ίδια να συλλέγει – αγόραζε πάντα μετά από κάθε έκθεση. Εκείνη την εποχή ερωτεύτηκε -χωρίς ανταπόκριση- και τον Ιρλανδό νομπελίστα συγγραφέα Σάμιουελ Μπέκετ.
Δεύτερος γαμπρός: ο Μαξ Ερνστ
Το 1941 και εξαιτίας της μόνιμης απειλής στην εμπόλεμη Ευρώπη λόγω της εβραϊκής καταγωγής της, επέστρεψε στη Νέα Υόρκη, με τον πρώην σύζυγο (Λόρενς Βάιλ), τα παιδιά τους, τη νύν σύζυγο του πρώην και τον ντανταϊστή εικαστικό Μαξ Ερνστ. Αυτός θα γίνει ο δεύτερος σύζυγος της Πέγκι για πέντε χρόνια και για μία άδεια παραμονής στη χώρα.
Το 1942 εγκαινίασε τη νέα της γκαλερί «H Τέχνη του Αιώνα» στη Νέα Υόρκη. Τα 171 εκθέματα της γκαλερί από την προσωπική συλλογή της Πέγκι περιελάμβαναν σουρεαλιστική και κυβιστική ζωγραφική και γλυπτική, αλλά και έργα της αμερικανικής πρωτοπορίας. Επίσης, εκεί κετέθηκε και ο νέος αγαπημένος της ζωγράφος ο Τζάκσον Πόλοκ, στην ανάδειξη του οποίου συνέβαλε με την οικονομική υποστήριξη που του παρείχε, καθώς και με τις ατομικές εκθέσεις του που οργάνωσε.
Το ελληνικό περίπτερο στη Μπιενάλε
Τελικά το 1947, όταν πια είχε τελειώσει ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, αποφάσισε να επιστρέψει στην Ευρώπη. Εγκαταστάθηκε στη Βενετία, στο περίφημο Παλάτσο ντέι Λεόνι, στο οποίο συγκέντρωνε πολύ συχνά τους σημαντικότερους λογοτέχνες και εικαστικούς της εποχής.
Το 1948 μάλιστα, κλήθηκε να παρουσιάσει τη συλλογή της στο ελληνικό περίπτερο της Μπιενάλε – η Ελλάδα λόγω εμφυλίου δεν έστειλε εκείνη τη χρονιά καλλιτέχνη στη διοργάνωση. Εκεί η συλλογή της Πέγκι αποθεώθηκε. Χαρακτηρίστηκε ως η «αμερικανική εμπειρία του μοντερνισμού στην Ευρώπη». Εκτοτε και μέχρι τον θάνατο της συλλέκτριας, η συλλογή θα ταξίδευε στο Λονδίνο (Tate Gallery), στο Παρίσι (Λούβρο) αλλά και στη Νέα Υόρκη, στο εμβληματικό μουσείο που έχτισε στο μεταξύ ο θείος της Πέγκι (Solomon Guggenheim). Τελικά το 1974, τόσο η συλλογή όσο και το παλάτσο πέρασαν στην κυριότητα του νεοϋορκέζικου μουσείου Solomon Guggenheim. Στο παλάτσο εκτίθεται πάντοτε η περίφημη συλλογή της Πέγκι. Η ίδια πέθανε στη Βενετία στις 23 Δεκεμβρίου 1979.
Το ντοκιμαντέρ και ο Ντε Νίρο
Στο ντοκιμαντέρ με τίτλο «Peggy Guggenheim: Art Addict», σε σκηνοθεσία της Λίζα Ιμορντίνο Βρίλαντ (σύζυγος του εγγονού της θρυλικής διευθύντριας της αμερικανικής Vogue, Νταϊάνα Βρίλαντ), εμφανίζεται τόσο η ίδια η συλλέκτρια, όσο και -σε κεντρικό ρόλο- η Μαρίνα Αμπράμοβιτς. Βεβαίως δεν λείπουν οι θρύλοι, όπως ο Τζάκσον Πόλοκ επί τω έργω, αλλά και οι εκπλήξεις... όπως ο Ρόμπερτ ντε Νίρο. Γιατί; Οι γονείς του, Ρόμπερτ ντε Νίρο (ο πρεσβύτερος) και Βιρτζίνια Αντμιραλ ήταν ζωγράφοι... και είχαν κι αυτοί συνεργαστεί με την Πέγκι. Το ντοκιμαντέρ διαρκεί 96'.
Δείτε το τρέιλερ του «Peggy Guggenheim: Art Addict». Προσέξτε τον Ρόμπερτ ντε Νίρο, πάρα πολύ νέο!