Το πράσινο φως για την κατασκευή του πρώτου τούνελ πλοίων στον κόσμο πήρε η Νορβηγία.
Η νορβηγική παράκτια υπηρεσία ανακοίνωσε για πρώτη φορά την δημιουργία αυτής της σήραγγας μήκους 1700 μέτρων πριν από μερικά χρόνια, διασχίζοντας την ορεινή χερσόνησο Stadhavet στη βορειοδυτική Νορβηγία.
Η κατασκευή αυτού του αριστουργήματος της μηχανικής θα κοστίσει περίπου 2,8 δισεκατομμύρια νορβηγικές κορώνες (330 εκατομμύρια δολάρια) και θα διαρκέσει από τρία έως πέντε χρόνια, ενώ το έργο θα ξεκινήσει το 2022. «Είναι ένα έργο που έχει προγραμματιστεί εδώ και δεκαετίες. Γι’ αυτό είναι πολύ ευτυχές το γεγονός ότι θα ξεκινήσουν επιτέλους οι κατασκευαστικές εργασίες σε ένα χρόνο» δήλωσε ο προσωρινός διευθυντής του έργου Τέρζε Αντρέασεν από την νορβηγική παράκτια διοίκηση.
Αντιμέτωπα με δύσκολες καιρικές συνθήκες τα πλοία
Προς το παρόν, τα πλοία που περιηγούνται στα περίχωρα της χερσονήσου Stadhavet συχνά πλήττονται από παλίρροιες και κακές καιρικές συνθήκες. «Η ακτογραμμή έξω από αυτή την χερσόνησο είναι η πιο θυελλώδης περιοχή στη Νορβηγία, την περίοδο των τυφώνων» λέει ο Αντρέασεν. «Υπάρχουν πολλά παράξενα ρεύματα εδώ» προσθέτει καθώς μερικές φορές τα πλοία πρέπει να περιμένουν έως και μέρες στο πλησιέστερο λιμάνι για να βελτιωθούν οι καιρικές συνθήκες.
Ωστόσο μέσα στη σήραγγα, ο καιρός και η παλίρροια δεν θα επηρεάζουν την διέλευση των πλοίων. Μάλιστα, η ασφαλέστερη διέλευσή τους θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια υπηρεσία ταχύπλοων σκαφών και να ενισχύσει τις βιομηχανικές και εμπορικές δραστηριότητες της περιοχής.
Θαύμα της μηχανικής
Η νορβηγική παράκτια υπηρεσία σημειώνει ότι ενώ άλλα τούνελ μπορούν να φιλοξενήσουν μόνο μικρά σκάφη και φορτηγίδες, δεν έχει κατασκευαστεί ποτέ ξανά άλλη υπόγεια διάβαση για να εξυπηρετεί μεγάλα πλοία.
Μάλιστα, η σήραγγα στο Stadhavet θα διασχίζει το στενότερο σημείο της χερσονήσου, γεγονός που θα κάνει την διέλευση πιο εφικτή, καθώς δεν θα είναι πραγματικά τόσο μεγάλη. Η είσοδος θα ελέγχεται από ένα σύστημα φωτεινού σηματοδότη.
Το σχέδιο προβλέπει την δημιουργία ενός τούνελ μέσω υπόγειων γεωτρήσεων. Η κατασκευή της σήραγγας πιθανότατα θα περιλαμβάνει την αφαίρεση ορισμένων κτιρίων και περίπου τρία κυβικά μέτρα βράχου.
Σύμφωνα με την νορβηγική παράκτια υπηρεσία, η τελική κατασκευή θα μοιάζει με «μια μεγάλη και μακριά αίθουσα βουνού». Κι ενώ το τούνελ είναι πιθανό να προσελκύσει την προσοχή των λάτρεις της υποδομής από όλο τον κόσμο, ο κύριος στόχος της είναι απλώς να κάνει την διέλευση της θάλασσας Stadhavet «ασφαλή» και «προβλέψιμη», όπως το θέτει ο Αντρέασεν.